ایران

روحانی کاخ سفید را مانع مذاکرات اعلام کرد

حسن روحانی، رییس‌ جمهوری ایران، می گوید همکاری نکردن کاخ سفید جلوی دیدار او و دونالد ترامپ را گرفت.
او که روز چهارشنبه دهم مهرماه در جلسه هیات دولت سخنرانی میکرد، مدعی شد، آمریکا در پیام خصوصی به اروپایی‌ها، برای مذاکره اعلام آمادگی می‌کرده، اما بعد در مصاحبه اعلام می شد که تحریم را تشدید می‌کنم.
رییس جمهوری ایران با اشاره به میانجی‌گری فرانسه برای زمینه‌سازی مذاکره مستقیم میان او و ترامپ، گفت: ما همکاری و همراهی کردیم و آن کسی که مانع نتیجه شد، کاخ سفید بود و ایران، پاریس، توکیو و بقیه کشورها مقصر نبودند.
رئیس جمهوری ایران با این حال اضافه کرد: من می‌گویم راه تمام نشده است، مسیر بسته نشده است، باز هم اروپایی‌ها و دیگران تلاش می‌کنند.
روحانی با اشاره به طرح مکرون برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا، گفت: کلیت آن طرح به یک معنا می‌توانست قابل قبول باشد، چون کلیت آن برمی‌گشت به اینکه ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد که همیشه این را گفتیم، ایران به صلح منطقه و صلح آبراه‌های منطقه کمک کند که همیشه کمک کردیم.
رئیس جمهوری ایران درحالی از صلح منطقه و صلح آبراه‌ها صحبت بمیان آورده که جمهوری اسلامی بارها از سوی کشورهای عرب منطقه، آمریکا و اروپا به حمایت از گروه های تروریستی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها متهم شده است. در چند ماه اخیر نیز باری دیگر و در پی حمله به چند نفتکش در دریای عمان و توقیف یک نفتکش بریتانیایی، انگشت اتهامِ راهزنی دریایی به سمت ایران نشانه رفت.
در هفته‌های منتهی به اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، تلاش‌های از سوی برخی دولت‌ها از جمله فرانسه با هدف مذاکره مستقیم بین روسای‌جمهوری ایران و آمریکا در جریان بود؛ اما جمهوری اسلامی تنها شرط وقوع چنین گفت‌وگویی را رفع کامل تحریم‌ها عنوان می کرد و آمریکا در عین حال که بارها برای گفتگو با ایران اعلام آمادگی کرده بود، از اجرای این شرط ایران سرباز می زد.

دکمه بازگشت به بالا