تازه‌های سیاسی

در تظاهرات ضد دولتی بغداد دستکم دو نفر کشته و ۲۰۰ تن زخمی شدند

در بزرگترین اعتراضات ضددولتی عراق دستکم دو نفر کشته و ۲۰۰ تن زخمی شده‌اند که به گفته وزارت بهداشت عراق ۴۰ تن از آنها نیروهای پلیس بوده‌اند. تظاهرکنندگان، دولت جدید عراق و پارلمان این کشور را متهم به فساد، ارتشاء و دزدی می‌کنند.
روز سه‌شنبه ۹ مهرماه بغداد، شاهد تظاهرات گسترده ضد دولتی بود. به دنبال مداخله نیروهای امنیتی و بکار بردن گاز اشک‌آور و شلیک فشنگ‌های پلاستیکی و جنگی به سمت معترضان دو تن کشته و بیش از ۲۰۰ نفر نیز زخمی شدند. مجروحان به کمک مردم به بیمارستان‌ها انتقال یافتند.
خبرگزاری آلمان گزارش داده است که طبق اطلاع بیمارستان‌های بغداد شمار زیادی از مجروحان در نتیجه استفاده نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور زخمی شده‌اند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه اما در روایتی متفاوت‌تر از این اعتراضات گزارش داده که نیروهای پلیس علیه معترضان عراقی از گلوله‌های جنگی هم استفاده کرده‌اند. در گزارش این خبرگزاری شمار کشته‌شدگان نیز سه نفر اعلام شده است.
معترضان عراقی برای شرکت در تظاهرات روز سه‌شنبه ۹ مهر در شبکه‌های اجتماعی فراخوان داده‌ بودند.
شاهدان عینی گزارش دادند که نیروهای امنیتی در میدان تحریر بغداد برای پراکندن مردم شلیک هوایی کردند.
همچنان تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان میدهد که تعدادی از معترضان با صورت‌های خونین دیده می شوند. نیروهای امنیتی ابتدا با گاز اشک‌‎آور و ماشین آب‌پاش و نارنجک گیج کننده سعی در متفرق کردن معترضان داشتند؛ اما چون موفق نشدند به تیراندازی به جمعیت روی آوردند.
کانال تلویزیونی “الشرقیه” عراق گزارش داده است که معترضان عراقی علاوه بر بغداد در دیگر شهرهای عراق از جمله بصره هم علیه فساد و دزدی و عدم تغییرات سیاسی در کشور اعتراض کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا