ایران

شهرداری تهران از شناسایی ۱۴۰۰ کودک بازمانده از تحصیل در مدارس پایتخت خبر داد

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از شناسایی و ثبت نام ۱۴۰۰ کودک بازمانده از تحصیل در مدارس پایتخت خبر داد. سید نجم الدین محمدی با اعلام این خبر گفت: تعداد زیادی از این کودکان در خیابان‌ها شناسایی شده‌اند. به گفته این مقام مسئول تنها در مراکز پرتو بیش از ۳۰۰۰ کودک بازمانده از تحصیل تحت پوشش قرار گرفته‌اند.
درباره تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در ایران آمار قابل اتکایی وجود ندارد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی جمعیت کودکان بازمانده از تحصیل در ایران را یک میلیون و ۷۳۸ هزار تن اعلام کرده که این آمار بر اساس نتایج سرشماری جمعیت در سال ۱۳۹۵ به دست آمده است. احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران دی سال گذشته «فقر اقتصادی» را عامل اصلی بازماندن کودکان از تحصیل عنوان کرد. او گفت که این مسئله پس از تماس تلفنی با والدین کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شده مشخص شده است.
فرشید یزدانی، فعال حقوق کودک و مدیر عامل انجمن حمایت از حقوق کودک، در گفت و گو با خبرنگار شفقنا زندگی نیز، نابرابری اجتماعی را از مهم ترین دلایل بازماندن کودکان از تحصیل می داند و می گوید: سال گذشته حدود ۲ میلیون نفر خارج از چرخه تحصیل بودند. دلایل متفاوتی باعث می شود تا این کودکان از حقوق خود دور بمانند و حتی برخی از آن ها به اجبار خانواده ازدواج می کنند و بعضی دیگر به کار مشغول می شوند.
گفتنی است استان سیستان و بلوچستان که بیش از ۷۰ درصد از شهروندانش در فقر شدید بسر می برند، بیشترین تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در کشور را به خود اختصاص داده است. مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان دراینباره اعلام کرده که بیشترین کودکان بازمانده از تحصیل در حاشیه شهر زاهدان حضور دارند.

دکمه بازگشت به بالا