تازه‌های سیاسی

عادل عبدالمهدی پس از سفر به ریاض: ایران و عربستان آماده مذاکره‌اند

نخست‌وزیر عراق اعلام کرده که عربستان و ایران آماده مذاکره‌اند. عادل عبدالمهدی در ضمن اعلام این خبر یادآوری کرده است که آمادگی اعطای امتیاز می‌بایست وجود داشته باشد. همزمان علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز مدعی شده که عربستان پیام‌هایی برای حسن روحانی فردستاده است.
سه‌شنبه هفته گذشته عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق همزمان با گشایش گذرگاه زمینی عرعر در مرز میان عراق و عربستان، برای یک دیدار چند ساعته با پادشاه و ولیعهد سعودی به ریاض سفر کرد. آقای عبدالمهدی دوشنبه ۸ مهر اعلام کرد که هدف او از این سفر برقراری آرامش در خاورمیانه بوده است. نخست‌وزیر عراق در اینباره گفت: «این مسئله مستلزم این است که آمادگی برای اعطای امتیاز وجود داشته باشد. عربستان به دنبال صلح است. حرکت به سمت جنگ شاید در یک لحظه و با یک تصمیم فردی صورت گیرد، ولی خارج شدن از آن دشوار و سخت است.»
آقای عبدالمهدی در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان ساخت که کشورهای بسیاری در منطقه از جمله عراق می‌توانند مکانی برای این مذاکرات باشند.
نخست‌وزیر عراق در مصاحبه ای که با شرق‌الاوسط داشت نیز، درباره مذاکراتش با ملک سلمان و محمد بن سلمان، پادشاه و ولیعهد سعودی گفت: با ملک سلمان و محمد بن سلمان مذاکرات صریح، عمیق و جسورانه‌ای داشتم. عراق و عربستان بر اهمیت آرامش در منطقه و درک اهمیت نقشی که عراق در این زمینه دارد، اتفاق نظر دارند.
به گفته او در این گفت‌وگوها تنش ایران و آمریکا، اوضاع کلی منطقه و جنگ یمن به بحث گذاشته شد.
این خبر در حالی منتشر می شود که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی شامگاه گذشته در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا با هشدار نسبت به پیامدهای جنگ عربستان با ایران، و احمق خواندن عاملان حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، خواهان مذاکره ترامپ با روحانی شد.

دکمه بازگشت به بالا