تازه‌های سیاسی

آمریکا موقتا فرماندهی عملیات هوایی از قطر را به کارولینای جنوبی انتقال داد

روزنامه واشینگتن‌پست در گزارشی اختصاصی به نقل از فرماندهان ارتش آمریکا از روند انتقال بخشی از فعالیت مرکز عملیات هوایی ایالات متحده در قطر، به خاک آمریکا خبر می‌دهد. گفته شده افزایش تنش‌ها با ایران به این برنامه سرعت بخشیده‌است.
آمریکا به مدت ۱۳ سال فرماندهی کل نیروی هوایی خود در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را از طریق ساختمانی در پایگاه نظامی العدید در قطر هدایت می کرد، اما اکنون ارتش آن کشور در تصمیمی روز شنبه ساختمان خود در قطر را تخلیه و مرکز فرماندهی را به ایالت کارولینا منتقل کرد.
با این حال گفته شده، هرچند کنترل و فرماندهی عملیات هوایی در پایگاه العدید صورت می‌گیرد و عملیات روز شنبه موقتی بوده، اما این یک آزمایش بسیار مهم از نظر تاکتیکی به‌شمار می‌رود.
فرماندهان نیروی هوایی آمریکا به خبرنگاران واشینگتن‌پست گفته‌اند روند انتقال مرکز عملیاتی از قطر به آمریکا، به‌دلیل پیشرفت‌ فناوری، از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما اجرایی شدن این تصمیم، با آغاز دور جدیدی از تنش‌ها در خاورمیانه، علی الخصوص در پیوند با ایران همزمان شده‌است.
سرهنگ فردریک کلمن، فرمانده مرکز هوافضای ۶۰۹ ارتش، به «واشینگتن‌پست» گفته‌است: «ایران، نیت خود در مورد حمله احتمالی به نیروهای آمریکایی را به‌شکل‌های مختلف و در بازه‌های زمانی مختلف نشان داده‌است».
برخی از کارشناسان نظامی منطقه با اشاره به تحولات اخیر، ضعف این پایگاه برای مقابله با حملات پهپادی و موشک های “کروز” را عمده ترین دلیل این تصمیم می دانند.
واشینگتن‌پست نیز به‌نقل از تحلیلگران نوشته است، در صورت وقوع درگیری نظامی احتمالی با ایران، احتمال این‌که پایگاه کنترل و عملیات مشترک هوافضا در العُدِیْد، هدف قرار گیرد، افزایش می‌یابد.
به نوشته روزنامه واشینگتن‌پست در حال حاضر هدف این است که عملیات هوایی در خاورمیانه، ماهی یک بار از راه دور کنترل شود و باقی زمان در العُدِیْد (Al Udeid) ادامه یابد.

دکمه بازگشت به بالا