تازه‌های سیاسی

ابراز نگرانی فرانسه از احتمال کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه

فرانسه اعلام کرده که خواستار روشن شدن احتمال به کارگیری سلاح شیمیایی در حملات ماه مه گذشته در منطقه شمال غربی سوریه است.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز جمعه پنجم مهر، با ابراز نگرانی در این زمینه گفت: «همه جوانب کاربرد احتمالی سلاح شیمیایی باید روشن شود.»
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که آمریکا به این نتیجه رسیده که ارتش سوریه در حملات علیه شبه‌نظامیان مسلح مخالف خود در ماه مه گذشته از گاز کلر استفاده کرده است.
این نخستین باری نیست که حکومت بشار اسد در سوریه به استفاده از سلاح شیمیای متهم می شود، پیشتر گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد، حکومت سوریه را در حمله به شهر خان شیخون با گاز سارین مقصر اعلام کرده بود.
بازرسان جنایات جنگی سازمان ملل در گزارش خود گفته اند که به شواهد کافی مبنی بر دست داشتن ارتش سوریه در این حمله دست پیدا کرده است.
در آن زمان، آمریکا در واکنش به حملات شیمیایی اسد (هم‌پیمان تهران)، یک پایگاه هوایی ارتش سوریه را بمباران کرد.
گفتنی است که در جنگ داخلی سوریه، جمهوری اسلامی بصورت تمام عیاری از حکومت بشار اسد در قبال معترضان حمایت کرده است و بنابر اعلام گروه اقدام ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا، این حمایت از سال ۲۰۱۲ میلادی تا کنون برای تهران ۱۶ میلیارد دلار هزینه در بر داشته است.

دکمه بازگشت به بالا