تازه‌های سیاسی

اتحادیه اروپا در مورد خروجش از برجام به ایران هشدار داد

سه کشور اروپایی امضا کننده برجام به ایران هشدار دادند اگر چهارمین گام از کاهش تعهدات هسته‌ای این کشور چشمگیر باشد، از توافق هسته‌ای خارج خواهند شد. تهران گفته است که گام چهارم را در اواسط آبان می کند اجرا می‌کند.
اتحادیه اروپا به صورت خصوصی به ایران هشدار داده که در صورت ادامه کاهش تعهدات از سوی ایران تا ماه نوامبر از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.
ایران که تاکنون در سه مرحله تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داده می‌گوید در صورت عدم رفع تحریم‌های آمریکا و یا اقدام عملی اروپا برای فراهم کردن امکان فروش نفت، در ماه نوامبر مرحله چهارم را عملی خواهد کرد.
هشدار به ایران توسط کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان در دیداری در روز چهارشنبه سوم مهر (۲۵ سپتامبر) صورت گرفته است و این کشورها که از امضا کنندگان توافق هسته‌ای هستند به روشنی گفته‌اند، برجام در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.
روزنامه گاردین چاپ بریتانیا هم مطلبی تحت عنوان “به ایران گفته شده که اتحادیه اروپا ممکن است از توافق هسته ای خارج شود” منتشر کرده و در آن نوشته است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا “به طور خصوصی به ایران هشدار داده‌اند که اگر به تهدید خود در مورد گام‌های جدیدی برای دور شدن از برجام عمل کند آنگاه ممکن است مجبور شوند روند خروج از توافق هسته‌ای را آغاز کنند.”
اتحادیه اروپا تصریح کرده است اگر گام بعدی ایران “به شکل چشمگیری” تعهدات ایران را کاهش داد، مساله عدم پایبندی ایران به سازوکار رسمی حل اختلاف ارجاع خواهد شد.
به نوشته گاردین، هشدار اروپاییان پیشتر مورد توافق سه قدرت اروپایی عضو برجام – آلمان، بریتانیا و فرانسه – قرار گرفته بود و روز چهارشنبه به ایران ابلاغ گردید.

دکمه بازگشت به بالا