تازه‌های سیاسی

ادامه اعتصاب کارگران هفت‌تپه در «فضای پلیسی»

اعتصاب شماری از کارگران هفت‌تپه که از روز دوشنبه، اول مهر، در اعتراض به اخراج ۲۱ تن از کارگران این کارخانه شروع شده بود وارد چهارمین روز شد و همچنان ادامه دارد.
سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه چهارم مهر، با اعلام این خبر افزود که در جریان ‌اعتراض و‌ اعتصاب کارگران، «شاهد فضای پلیسی برای ارعاب و سرکوب کارگران بوده‌ایم».
پیش از این، گزارش‌ها حاکی از عدم تمدید قرارداد کار با این گروه از کارگران بود؛‌ کارگرانی که شماری از آنها در دادگاه‌های انقلاب اسلامی به زندان و شلاق محکوم شده‌اند. ازجمله این کارگران، محمد خنیفر است که به شش سال زندان محکوم شده است.
سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در حالی از ادامه اعتصاب خبر داده است که خبرگزاری ایلنا روز چهارشنبه نوشت کارگران به اعتراض خود پایان داده و به سر کار خود بازگشته‌اند.
پیشتر کانال‌های تلگرامی هفت‌تپه از احضار هشت تن از کارگران شرکت‌کننده در اعتصاب به پلیس امنیت شهرستان شوش خبر داده بودند.
بر اساس این گزارش‌ها، از این هشت کارگر تعهد گرفته شده بود که در اعتصاب‌های شرکت نیشکر هفت‌تپه شرکت نکنند.
پیش از این اعلام شده بود که امید اسدبیگی،‌ کارفرمای خصوصی شرکت، «از ترفند مرخصی تشویقی دو روزه» به تعداد زیادی از کارگران به‌قصد «کم‌رنگ کردن اعتراضات» استفاده کرده و در عین حال در بخشنامه‌ای،‌ کارگران نیشکر هفت‌تپه را تهدید کرده است که در صورت شرکت در اعتصاب، با کسر حقوق، اخطار در پرونده و کاهش مدت قرارداد کار مواجه خواهند شد.
علی خدایی، نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، با اشاره به «وجوه متعدد» مشکلات کارگری در چند شرکت بزرگ مثل نیشکر هفت‌تپه و هپکو، خصوصی‌سازی را ریشه همه مشکلات این کارخانه‌ها و اعتراضات عنوان کرده است.

دکمه بازگشت به بالا