تازه‌های سیاسی

انتشار مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز با موضوع «گروگان‌گیری، عنصری کلیدی سیاست خارجی ایران»

دو تن از بستگان چند زندانی دوتابعیتی در ایران در مقاله‌ای که روز چهارشنبه، سوم مهرماه، در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد «گروگان‌گیری» را به عنوان «عنصر کلیدی» در سیاست خارجی نظام تهران محکوم کردند.
ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، و بابک نمازی، پسر و برادر باقر و سیامک نمازی، در این مقاله همچنین خواستار آزادی بستگان و نزدیکان خود شده‌اند.
این دو که همزمان با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به نیویورک سفر کرده‌اند در این مقاله می‌گویند که «توجه جهانی» فقط بر نجات توافق اتمی متمرکز است، در حالی که «این حقیقت تلخ که ایران بی‌مهابا از گروگان‌گیری به عنوان عنصر کلیدی در سیاست خارجی خود بهره می‌گیرد مورد غفلت قرار گرفته است».
سیامک نمازی و پدرش محمدباقر نمازی در اکتبر ۲۰۱۶ به جرم «همکاری با حکومت آمریکا و جاسوسی» هر یک به ده سال زندان محکوم شدند. سیامک نمازی در اکتبر ۲۰۱۵ و پدر ۸۰ ساله او که قبلا برای یونیسف کار می‌کرد در سفری به ایران با هدف آزاد کردن پسرش در فوریه ۲۰۱۶ دستگیر شدند.
نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی و کارمند بنیاد تامسون رویترز، از سال ۲۰۱۶ در حالی که دختر ۲۲ ماهه‌اش همراه او بود بازداشت شد. او به تلاش برای تغییر رژیم (براندازی نرم) متهم شده، اتهامی که او تکذیب می‌کند.
شایان ذکر است: بخشی از گزارش تازه دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران نیز به موضوع بازداشت اتباع غیرایرانی یا دوتابعیتی در ایران اختصاص داشت.

دکمه بازگشت به بالا