ایران

اشتغال دست‌کم ۷۰ درصد کارگران استان‌های مرزی، در کردستان عراق

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در گزارشی از وضعیت کارگران مهاجر ایرانی در کردستان عراق به‌نقل از انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی نوشته است که در حال حاضر، دست‌کم ۷۰ درصد کارگران و استادکاران ساختمانیِ ساکنِ استان‌های مرزی، در کردستان عراق شاغل هستند.
این گزارش می افزاید: شرایط ایمنی و سلامتی کارگران ایرانی در کردستان عراق دشوار است و در معرض انواع خطرات و آسیب‌های جانی قرار دارند.
هر ماه شمار زیادی از کارگران ایرانی به‌ویژه از استان‌های مرزی برای کار به کردستان عراق می‌روند. کارگران نواحی مرزی ایران با ویزای توریستی یک ماهه به عراق می‌روند و به انواع کارهای ساختمانی مشغول می‌شوند؛ از کارگری ساده و فعلگی تا سنگ‌کاری و کار ایزوگام. درآمد این کارگران نسبت به ایران، چند برابر بیشتر است.
علی‌اصغر آهنی‌ها، عضو شورای‌ عالی کار، مردادماه امسال دلیل عمده مهاجرت کاری نیروی انسانی از ایران به عراق را «درآمد چندین برابری به دلیل افت ارزش پول ملی» دانسته و گفته بود: «با توجه به کاهش ارزش پول ملی و افزایش پروژه‌های عمرانی در عراق، انتقال نیروی انسانی به‌صورت طبیعی انجام می‌پذیرد.»
وضعیت نابه‌سامان اقتصاد ایران، شمار زیادی از بیکاران ایرانی را در جست‌وجوی کار به سوی عراق و عمدتاً سلیمانیه و اربیل رهسپار کرده است. اما مهاجرت کارگران ایرانی تنها محدود به کردستان عراق نیست. آن‌ها با ویزای زیارتی یک‌ماهه که از طریق آژانس‌های زیارتی فروخته می‌شود برای کار به عراق می‌روند.
این کارگران مهاجر که روزانه ۱۲ ساعت کار می‌کنند از ایمنی کار برخوردار نیستند و بیمه و خدمات درمانی ندارند و در صورت بروز بیماری یا مصدومیت، مخارج درمان از دستمزد ماهانه آن‌ها کسر می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا