ایران

نقض حریم خصوصی دانشجو در شیوه‌نامه انضباطی جدید

در آستانه سال تحصیلی جدید در ایران، شیوه‌نامه انضباطی تازه ای به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. فعالان دانشجویی می‌گوید این شیوه‌نامه دست کمیته‌های انضباطی را باز گذاشته و امکان برخوردهای “سلیقه‌ای‌تر” را فراهم می سازد.
شیوه‌نامه اجرایی جدید “شورای انضباطی دانشجویان” با امضای وزرای علوم و بهداشت دولت حسن روحانی دوازدهم شهریور به دانشگا‌ه‌های کل کشور ابلاغ شد.
وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت مدعی هستند با هدف “حفظ حقوق دانشجو” شیوه‌نامه انضباطی مصوب سال ۱۳۸۸ را اصلاح و تلاش کرده‌اند در شیوه‌نامه جدید تا حد ممکن حقوق دانشجویان به عنوان عنصر اصلی حیات دانشگاه محترم شمرده شود.
شیوه‌نامه اصول حاکم بر رسیدگی به تخلفات دانشجویان به هفت بخش تقسیم شده است: تشکیل، ترکیب، شرایط و روش انتخاب اعضای شورای انضباطی، تخلفات و تنبیهات، شورای بدوی، شورای تجدیدنظر، شورای مرکزی، صدور، ابلاغ و اجرای احکام انضباطی و سایر موارد.
تخلفات و تنبیهات دانشجویان هم در ۲۰ بند مشخص گردیده اند.
محمدعلی کامفیروزی، وکیل دادگستری و فعال دانشجویی، در انتقاد ازین شیوه نامه جدید گفته است: این شیوه‌نامه وضعیت رسیدگی به اتهامات دانشجویان در کمیته‌های انضباطی را به مراتب سختگیرانه‌تر و شدیدتر و البته سلیقه‌ای‌تر کرده و زمینه نقض حقوق دانشجویان در کمیته‌های انضباطی را بیش از پیش فراهم کرده است.
او همچنین گفته است شیوه‌نامه جدید با اضافه کردن بندهای تازه و افزایش تعداد تخلفات و فراهم کردن زمینه اعمال تنبیهات سنگین‌تر، باعث ایجاد نگرانی‌های جدی شده است. به ویژه اینکه دانشجویان از این دولت، با شعارهایی که داده بود، انتظار عملی کردن وعده دانشگاه امن‌تر و آزادتر را داشتند.
از طرفی در این شیوه‌نامه معیار مشخصی برای رفتار خلاف شئون منزلت و رفتار دانشجو تعریف نشده و در نتیجه دست کمیته انضباطی را برای برخورد سلیقه‌ای آزاد گذاشته است.
یکی از مواردی که به شیوه‌نامه جدید انضباطی افزوده شده، عدم تحویل مدرک تحصیلی به فرد فارغ‌التحصیل به بهانه حکم انضباطی‌ است که پیشتر درباره او صادر گردیده است. حق تجدیدنظرخواهی و اعتراض دانشجویان نیز نسبت به احکام صادره محدود شده است.

دکمه بازگشت به بالا