ایران

طرح جمع‌آوری کودکان کار تا ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت

فرزانه مروستی، مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران اعلام کرده که جمع‌آوری کودکان کار همچنان در حال انجام است و وزیر کشور نیز دستور داده‌ تا زمان کاهش ۵ درصدی جمعیت کودکان خیابانی و تا سال ۱۴۰۰ این طرح ادامه پیدا کند. او همچنین گفته سامانه جامع آسیب دیدگان اجتماعی در ۱۰ استان وجود دارد و امسال نیز تمامی ۳۱ استان ایران به این سامانه وصل شده‌اند.
مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران اعلام کرده تاکنون تعدادی از کودکان کار از ابتدای اجرای این طرح «جمع‌آوری و ساماندهی» شده‌اند که به ادعای او، از این تعداد تقریبا ۸۶ تا ۸۷ درصد کودکان اتباع خارجی هستند.
این در حالی است که تیر ماه گذشته، ۴۳ سازمان غیردولتی در ایران با امضای نامه‌ای خواستار توقف طرح «جمع‌آوری کودکان کار» شدند. این تشکل‌های غیردولتی پیش از این در بیانیه‌ای اجرای این طرح را مبهم و نادرست دانسته بودند.
فرزانه مروست، با اشاره به اینکه تکدی‌گری در قانون ایران جرم محسوب می‌شود، گفته که با اتباع و افرادی که از طریق قاچاق، این کودکان را برای تکدی‌گری وارد کشور می‌کنند، برخورد می‌‌شود. همچنین سرپرستانی که از طریق تکدی‌گری کودک درآمدزایی می‌کنند، براساس قانون مرتکب جرم‌ شده‌اند.
مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران همچنین اظهار داشته: اگر تکدی‌گری را کار فرض کنید، بر اساس قانون کار کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع است. همچنین اگر دستفروشی کودکان بر سر چهارراه‌ها را تکدی‌گری بدانیم، طبق ماده ۷۱۳ قانون کسی که طفل صغیری را به تکدی‌گری وادار کند به یک تا ۳ ‌سال حبس محکوم می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا