تازه‌های سیاسی

بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران تحریم شد

رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه ۲۹ شهریورماه اعلام کرد که بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران را به فهرست تحریم‌های این کشور افزوده است.
دونالد ترامپ در گفت‌وگویی که با خبرنگاران در کاخ سفید داشت از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به عنوان سنگین‌ترین تحریم‌هایی که تاکنون علیه یک کشور وضع شده است، نام برد.
پیرو این اظهارات وزارت خزانه‌داری آمریکا اطلاعیه‌ای منتشر کرد که می‌گوید بانک مرکزی ایران «میلیون‌ها دلار در اختیار سپاه پاسداران، شاخه خارجی آن، نیروی قدس، و گروه تروریستی حزب‌الله قرار داده».
اطلاعیه وزارت دارایی آمریکا از صندوق توسعه ملی ایران نیز به عنوان یکی از منابع اصلی مالی سپاه پاسداران، نیروی قدس و وزارت دفاع این کشور نام برده است.
آمریکا همراه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران، شرکتی به نام توسعه تجارت اعتماد پارسه را نیز روز جمعه در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و آن را پوششی برای انتقال پول به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران معرفی کرد.
پیشتر و چند روز پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان که تولید نفت این کشور را به میزان پنج میلیون بشکه در روز کاهش داد، رئیس جمهوری آمریکا از تصمیم خود برای افزایش قابل ملاحظه تحریم‌ها علیه ایران سخن گفت و وعده داده بود که جزئیات این تحریم‌ها ظرف ۴۸ ساعت اعلام می‌شود.
استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا، ضمن اعلام تحریم‌ها بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی، اعلام کرد که این نهادها به جای تامین رفاه مردم ایران برای انتقال ذخایر ارزی به عوامل تروریستی‌شان استفاده شده‌اند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در اطلاعیه‌ خود برای تحریم بانک مرکزی ایران به حملات روز شنبه که تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داد، اشاره کرد و آن را دلیلی برای تحریم این بانک دانسته است.
این اطلاعیه تاکید می‌کند که واشینگتن به سیاست اعمال فشار حداکثری خود علیه حکومت ایران ادامه خواهد داد.
از طرفی دیگر، ایران در واکنش به تحریم بانک مرکزی خود، آنرا تکراری خوانده است.
محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی ایران را تکراری و «نشانه ناامیدی آمریکا» اعلام نموده است.

دکمه بازگشت به بالا