تازه‌های سیاسی

آمریکا ایران را مسئول حمله به آرامکو دانست و خواستار «واکنش محدود» به این حملات شد

آمریکا ایران را مسئول حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی معرفی کرد. در همین رابطه وزیر دفاع آمریکا خواستار «واکنش محدود» به این حملات شد.

موضوع حمله ایران به تاسیسات نفتی عربستان سعودی بخش مهمی از سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با ولی‌عهد بحرین را به خود اختصاص داد.

ترامپ در این باره تأکید کرد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه‌اش را به عربستان سعودی می‌فرستد تا مسئولان این کشور اطلاعات بیشتری درباره حملات را با او در میان بگذارند.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرد که دولتش موضوع را با همپیمانانش، به ویژه کشورهای اروپایی مطرح؛ و در این باره با آنها گفت‌وگو و مذاکره می‌کند.

اعضای کمیته امنیت ملی ایالات متحده نیز در کاخ سفید گردهم آمده تا درباره این حملات گفت‌وگو کنند. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در توئیتی نوشت: «فرماندهان پنتاگون و دیگر اعضای کمیته امنیت ملی، اوضاع را برای رئیس‌جمهوری آمریکا تشریح کردند.»

روزنامه واشنگتن پست فاش کرد که وزیر دفاع آمریکا خواستار اقدام و «واکنش محدود» به حملات ایران شد.

این روزنامه به نقل از مقامات آگاه در وزارت دفاع آمریکا گزارش کرد که مسئولان پنتاگون احتمال پاسخ محدود آمریکا به حملات ایران به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را مطرح کرده، اما احتمال درگیری گسترده و پرهزینه با ایران را رد کردند.

این مقامات گفتند در صورتی که به پاسخ نظامی مستقیم آمریکا نیاز باشد، هماهنگ کردن بستر حقوقی برای برداشتن چنین گامی ضروری است.

دکمه بازگشت به بالا