اهل سنتحقوق بشر

تایید خبر حکم اعدام برای دو مولوی اهل سنت در سیستان وبلوچستان

پس از اطلاع رسانی های  شبکه جهانی کلمه در هفته های اخیر در مورد حکم اعدام  دو تن از اساتید  شعبه های حوزه علمیه منبع العلوم کوه ون سرباز ، علی موحدی‌راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان این خبر را تایید کرد .

اخیرا شبکه جهانی کلمه گزارش داده که مقامات قضایی در استان سیستان وبلوچستان برای دو تن از اساتید  حوزه “منبع العلوم کوه ون”  با نام های مولوی امان الله بلوچی و حافظ مولوی “عبدالرحیم کوهی” حکم اعدام صادر کرده اند .

براساس گزارش مذکور، حکم مولوی امان الله (امین ) بلوچی، سه شنبه، ۵ شهریور ماه ۱۳۹۸  از سوی زندان مرکزی زاهدان به ایشان ابلاغ و همچنین  حکم مولوی حافظ عبدالرحیم کوهی نیز روز چهارشنبه ، ۱۳ شهریور ۹۸ به وی  ابلاغ شده است .

در همین حال ، علی موحدی‌راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از صدور حکم اعدام و حبس برای دو تن که آنها را اعضای «گروه تروریستی» نامید، خبر داد.

وی این دو نفر را امین- ب و عبدالحکیم – ک معرفی  وادعا کرد که اتهام آنها محاربه، عضویت و همکاری با گروه‌های ترویستی است. وی در مورد هویت این گروه و زمان و مکان بازداشت این افراد توضیحی نداد.

دادستان زاهدان، همچنین ضمن رد  خبر«مولوی» بودن این دو متهم گفت:سندی مبنی بر تحصیلات حوزوی این دو نفر در دست نیست و حکم صادر شده علیه آنها هم هنوز قطعی نشده‌است.

 

دادستان زاهدان در ادامه ادعا های خود به  موضوع خبرساز شدن این پرونده در شبکه های ماهواره ای وفضای مجازی اشاره کرد و گفت  : در این خصوص نیز اگر در هر زمانی سندی ارائه شود که مولوی بودن این افراد برای قاضی پرونده محرز شود قطعاً پرونده آنها به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شده و در دادگاه مختص به خودشان محاکمه می شوند و این اطمینان را می دهیم که هیچ ظلم و جفایی در حق هیچ شهروند ایرانی صورت نمی گیرد و شبکه ها و کانال های خبری معاند و افراد مغرض و دست نشانده دشمنان انقلاب هرگز با هوچی گری و شلوغ کاری در فضای مجازی به اهداف پلید خود دست پیدا نمی کنند اما قوه قضائیه در برابر کسانی که قصد ضربه زدن به امنیت و وحدت کشور داشته باشند مماشات نکرده و در هر لباس و مقامی که باشند آنها را به سزای اعمالشان خواهد رساند و فضاسازی در کانال های ماهواره ای و خبری معاند هیچ تاثیری در این امر نخواهد داشت.

وی از اعتراض یکی از متهمان به پرونده مذکور نیز خبر داد وتصریح کرد: این دو متهم نیز همانند سایر افراد می توانند نسبت به حکم صادر شده اعتراض کنند کمااینکه وکیل یک نفر از آنها نیز اعتراض خود را اعلام کرده و متهم دوم نیز بیش از دو هفته دیگر مهلت دارد تا نسبت به حکم تقاضای بازبینی بدهد که پس از آن به منظور بررسی دقیق تر، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می شود.

 

ادعاهای علی موحدی‌راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در حالیست که براساس تحقیقاتی که گزارشگر شبکه جهانی کلمه انجام داده ،امان الله ( امین) بلوچی و عبدالرحیم کوهی هردو مولوی وفارغ التحصیل حوزه علمیه منبع العلوم کوه ون سرباز می باشند . آن ها هم چنین در شعبه های این مدرسه مشغول به تدریس امور دینی بودند .

یکی از نزدیکان متهمان یاد شده، امروز ( دوشنبه، ۲۵ شهریور۱۳۹۸ ) در گفتگو با گزارشگر شبکه جهانی کلمه اعلام کرد : این ادعاها در حالیست که وکیل پرونده به قاضی گفته که آن ها مولوی هستند واتهاماتی که به آن ها وارده شده دقیقا همان اتهام های دروغینی است که پیشتر به  مولانا  فتحی محمد وعبدالغفار نقشبندی (پدر و پسر)  و همچنین زندانیان نصیر آباد وارد شده بود که پس از مدتی مشخص شد آن ها بی گناه هستند و از زندان آزاد شدند .

اخیرا مولانا “فضل الرحمن کوهی” ، امام جمعه پشامگ سرباز در خطبه نماز جمعه  ۱۵شهریور ۱۳۹۸ از شکنجه واعترفات اجباری علیه مولوی امان الله ( امین) بلوچی خبر داد و همچنین  افشاگری نمود که در ملاقات خصوصی که  با  امان الله ( امین) بلوچی داشته وی گفته که اگر علیه خودم اعتراف نکنم ، تهدید به اعدام شده ام ومرا اعدام می کنند .

گفتنی است که مولوی امان الله بلوچی و حافظ مولوی عبدالرحیم از سال ۱۳۹۴ به اتهام “اقدامات امنیتی” در بازداشت به سر میبرند؛ اتهاماتی که بارها از سوی این دو فعال مذهبی  در جلسه های برگزار شده دادگاه پس از انتقال به زندان انکار گردیده است.آن ها می گویند: برای اخذ اعترافات دیکته ای، تحت بدترین شکنجه های جسمی قرار داشته اند.

 

دکمه بازگشت به بالا