تازه‌های سیاسی

کانادا بخشی از اموال توقیفی ایران را فروخت وتهران واکنش نشان داد

میلیون‌ها دلار دارایی‌های دولتی ایران به دستور دادگاهی در کانادا فروخته شدند و عواید آن به قربانیان حملات گروه‌هایی‌ مانند حماس و حزب‌الله واگذار شده است.

گلوبال نیوز کانادا روز ۲۱ شهریور گزارش داد که بر اساس سندی که ماه گذشته در دیوان عالی استان آنتاریو به ثبت رسیده، املاک دولت ایران در کانادا به فروش رسیده و بخشی از این پول به قربانیان حملات تروریستی تعلق گرفته است.

بر اساس این سند، ساختمان‌ها، املاک و پول نقدی که بنا به حکم دادگاه آنتاریو مصادره شده بیش از ۲۸ میلیون دلار ارزش داشته‌اند.

دریافت کنندگان این پول‌ها، قربانیان حماس، حزب الله و گروه‌های تروریستی دیگری هستند که طبق نظر دادگاه، جمهوری اسلامی به آنها سلاح و آموزش نظامی داده است.

دفتر حقوقی که در تورنتو به عنوان گیرنده عواید منصوب شده روز هفت اوت ۲۰۱۹ به قاضی دادگاه اطلاع داده است که: توزیع عواید به طلبکاران مجاز انجام شد. این یعنی که املاک مصادره شده فروخته شده‌اند و از منبع پول به قربانی‌ها خسارت پرداخت شده است.

دو ملکی که به فروش رسیده اند یکی مرکز فرهنگی ایران در شهر اتاوا به قیمت ۲۶,۵ میلیون دلار بوده و دیگری مرکز مطالعات ایران در تورنتو با قیمت ۱.۸۵ میلیون دلار بوده است.

مبلغی معادل ۲.۶ میلیون دلار هم از حساب‌های بانکی ایران به قربانیان تعلق گرفته.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سیدعباس موسوى در واکنش به این خبر، روز ۲۲ شهریور خواستار “اعاده سریع” املاک و دارایی‌هایی شد که در کانادا روخته شده‌اند. او  به کشور کانادا هشدار داد که در صورت عدم لغو این تصمیم، ایران تقاضای جبران خسارات وارده خواهد کرد.

 

دکمه بازگشت به بالا