اقتصادی

افزایش بدهی‌های دولت به بانک‌ها در ایران

بانک مرکزی ایران در آخرین آمار خود اطلاع داده که بدهی‌های بخش دولتی به شبکه بانکی در ایران ۲۵ درصد افزایش یافته است. بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها نیز رشد ۲۲ درصدی داشته است.

بنا به آمار بانک مرکزی ایران، میزان بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی از خرداد ۹۷ تا خرداد ۹۸، حدود ۷۱ هزار میلیارد تومان رشد کرده است. بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی در خرداد ۹۸ به ۳۴۷ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵,۷ درصد رشد داشته است.

بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی در خرداد ۹۷ حدود ۲۷۶ هزار میلیارد تومان بود.

همچنین بدهی بخش غیردولتی به شبکه بانکی در خرداد سال جاری به یک هزار و ۳۴۷ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۱,۹ درصد بالا رفته است.

حجم بدهی بخش غیردولتی به نظام بانکی در خرداد ۹۷ حدود یک هزار و ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بود.

در ایران بدهی بخش دولتی به نظام بانکی به دلیل ساختار بودجه و کسری‌های مکرر شرکت‌های دولتی همواره روندی افزایشی داشته است.

برخی از کارشناسان اقتصادی علت اصلی بدهکاری دولت را جبران کسری بودجه می‌دانند. برخی دیگر بدهی بالای بخش دولتی به نظام بانکی را به دلیل تخصیص حجم بالایی از یارانه بدون وجود منابع پایدار برای تأمین آن می‌دانند. همچنین افزایش استفاده از حساب تنخواه‌گردان خزانه یکی دیگر از دلایل بدهی‌های دولت عنوان شده است.

بر اساس قوانین داخلی ایران، دولت می‌تواند هر سال معادل سه درصد از بودجه عمومی را به صورت تنخواه‌گردان از منابع بانک مرکزی قرض بگیرد و این بدهی را در پایان سال تسویه کند. همراه با افزایش رقم کل بودجه عمومی کشور، ظرفیت استفاده قانونی دولت از تنخواه‌گردان هم افزایش پیدا می‌کند.

با افزایش میزان بدهی‌ها به شبکه بانکی، بانک‌ها در تأمین منابع لازم برای ایفای نقش اصلی خود با مشکل روبه‌رو می‌شوند و شبکه بانکی نمی‌تواند منابع مالی لازم برای بخش‌های مختلف اقتصادی و تجهیز مالی آن‌ها را فراهم کند و قدرت وام‌دهی بانک‌ها هر روز کمتر می‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا