تازه‌های سیاسی

رئیس جمهور آمریکا: مذاکرات با طالبان مُرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه ۱۸ شهریور اعلام کرد که هرچند مذاکرات با طالبان متوقف شده؛ اما ایالات متحده موضوع کاهش نیروهایش در افغانستان را بررسی می‌کند.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران در کاخ سفید درباره چشم‌انداز مذاکرات صلح با طالبان اظهار داشت: تا آنجا که به من مربوط می‌شود، مذاکرات مرده است.

مذاکرات صلح با گروه طالبان که بخش‌هایی از افغانستان را در اختیار دارند،‌ طی ماههای اخیر در جریان بوده است و روز دوشنبه هفته گذشته زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا گفت که توافق با این گروه در اصول نهایی شده و تنها به تایید دونالد ترامپ نیاز دارد.

دونالد ترامپ عصر شنبه ۱۶ شهریور در پی چند توییت اعلام کرد، گفت‌وگوهای صلح با طالبان را متوقف کرده است. رئیس جمهوری آمریکا نوشت قصد داشته یکشنبه ۸ سپتامبر به صورت «پنهانی» با نمایندگان طالبان و اشرف غنی در کمپ‌ دیوید ملاقات کند؛ اما پس از اینکه به او اطلاع داده شد که طالبان مسئولیت حمله ۵ سپتامبر در کابل را پذیرفته اند، این ملاقات را لغو و گفت‌وگوهای صلح را متوقف کرده است. در این حمله یک سرباز آمریکایی جان خود را از دست داد.

پیشتر گروه طالبان در واکنش به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که لغو این مذاکرات نشان دهنده «بی‌حوصلگی و بی‌تجربگی» دولت آمریکا است.

با این حال صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، طالبان را مسئول شکست تلاش‌های اخیر صلح و مانع‌تراشی در برابر این تلاش‌ها اعلام کرد.​

دکمه بازگشت به بالا