حقوق بشر

واکنش ها به احکام ظالمانه علیه فعالان کارگری

پس از بازتاب گسترده خبر صدور احکام سنگین برای فعالان کارگری در فضای مجازی، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، مشاور حسن روحانی، وکیل کارگران این شرکت و چند نماینده مجلس به این احکام ظالمانه اعتراض کردند.

محمود صادقی، نماینده تهران، صدور این احکام حبس طولانی‌مدت را «عجیب» توصیف کرده و پروانه سلحشوری، نماینده مجلس نیز گفته است که رویکرد رئیس کنونی قوه قضائیه «بسیار خشن‌تر از اسلافش است.»

اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه، به ۱۴ سال حبس، سپیده قلیان، فعال کارگری به ۱۹ سال و شش ماه، و محمد خنیفر، کارگر نیشکر هفت‌تپه، به شش سال زندان محکوم شده‌اند.

همچنین، امیرحسین محمدی‌فرد، ‌ساناز الهیاری،‌ عسل محمدی و امیر امیرقلی، از اعضای زندانی نشریه گام، هر یک به تحمل ۱۸ سال زندان محکوم شده‌اند.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور نیز در واکنش به این احکام ظالمانه، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏امروز سخن فقط از هفت‌تپه قضاوت نیست، بلکه مشکل از هفت‌خوان عدالت است.»

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در بیانیه‌ای این حکم‌ها را «ظالمانه» خوانده و هدف از صدور آنها را «خاموش کردن صدای حق‌طلبانه کارگران و فعالین دلسوز جنبش کارگری» دانسته است.

پس از واکنش‌ها به این احکام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران، دستور “ویژه‌ای” برای “تجدیدنظر و رسیدگی منصفانه” در خصوص “احکام صادره در برخی پرونده‌های اخیر” داده است.

البته رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در دستورش به طور مستقیم اشاره‌ای به پرونده هفت تپه نکرده است.

گفتنی است ایالات متحده نیز بارها از برخورد امنیتی جمهوری اسلامی با کارگران انتقاد کرده و وزارت خارجه آمریکا چندی پیش در پیامی گفته بود که رژیم جمهوری اسلامی با هزینه‌ای که در سوریه کرده است، می‌توانست حقوق کارگران در ایران را پرداخت کند.

دکمه بازگشت به بالا