اهل سنتحقوق بشر

واکنش های گسترده علما وفعالان مذهبی نسبت به تشدید فشارها علیه حوزه علمیه کوه ون

در واکنش به تشدید فشارسازمان های امنیتی علیه حوزه “منبع العلوم کوه ون”، جمعی از علما وفعالان مذهبی بلوچ این برخوردها را محکوم کرده و با مسئولان آن مدرسه اعلام همبستگی نمودند .

به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه ،  درهمین زمینه، علمای شهر آشار و حومه با انتشار بیانه ای در حمایت از مدرسه مذکور،  نوشته اند: مسئولین ،سپاه و وزارت اطلاعات بدانید که  منبع العلوم کوه ون و سایر مدارس چشم و چراغ اهل سنت و خط قرمز ما هستند،  ما میخواهیم که دست از فشار بر مدیران مدارس و بازداشت علماء بردارید.

همزمان “اتحادیه علمای گویمرک”( سرباز) نیز با انتشار بیانیه ای  درمحکومیت روند یاد شده، نوشته اند: فراعنه زمان،روبان صفتان بزدل،باری دیگرنمک برزخم آن عزیزپاشیده ویکی ازکارکنان منبع عظیم انسان سازی را به شکلی ظالمانه ووحشیانه ربوده ودست شغال صفتی خودرا برملاساختند وهمه مارا داغدارساختند.

از دیگر سو، مولانا  “دوست محمد رئیسی” هم در خطبه‌های نماز جمعه روستای نصیرآباد و حومه  خواستار آزادی استاد بازداشت شده حوزه علمیه کوه ون سرباز شد.

در همین حال ،مولانا “فضل الرحمن کوهی” در مراسم نماز جمعه پشامگ ۱۵شهریور ۱۳۹۸  ضمن نکوهش فشارها علیه مدرسه مذکور اعلام کرد :مولوی امان الله بلوچی مجرم نیست، و حکم اعدامش بدور از عدالت است .

در این راستا ،مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه آزاد شهر نیز با اشاره به احضار چند روحانی اهل سنت مدرسه منبع العلوم کوه ون در سرباز استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد هیچ یک از مدارس دینی اهل سنت در ایران ضد امنیت و ضد حکومت نیستند.

همزمان مولانا “محمدعثمان قلندر زهی” امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش ، از ارگان های حکومتی خواست که از برخورد نامناسب و بی احترامی به مدرسین مدارس دینی جلوگیری کنند .

مولانا محمد عثمان با اشاره به بازدداشت یکی از مدرسین منبع العلوم کوه ون افزود: برخورد نامناسب و بی احترامی به حافظ عطاءالله کارناشایست بود.کشور اسلامی قانون و دادگاه دارد حوزه ها اداره دینی و محترمی هستند اگر کسی خطا و اشتباهی دارد باید به مسئول حوزه اعلام شود که فلان شخص شبهات و اشکالاتی دارد او را کتباً احضار کنند و محترمانه او را بخواهند.

ایشان گفت :از مسئولین سیاسی و امنیتی استان می خواهیم که به آزادی علمای مدارس بشتابند.

این واکنش ها پس از آن انجام می شود که اخیرا مقامات قضایی برای دو تن از اساتید  حوزه “منبع العلوم کوه ون”  بنام های مولوی امان الله بلوچی و حافظ مولوی عبدالرحیم کوهی حکم اعدام صادر کرده اند . همچنین  مولوی حافظ “عطاءالله سیریازهی” استاد ومسئول خريد مدرسه مذكور، صبح  ۱۱ شهریور ۹۸ در ایرانشهر، توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است  .  صبح ( پنجشنبه ،پنجشنبه ۱۴ شهریور ) نیز مولوی” عبدالروف سعیدی” یکی دیگر ازاساتید  مدرسه یاد شده به اداره اطلاعات شهرستان راسک احضار شده ومورد بازجویی قرار گرفته است .

دکمه بازگشت به بالا