اقتصادی

تأثیر منفی تحریم‌ها بر بازار فرش

بدنبال رکود بازار فرش ایران  درپی تحریم های اخیر  ، فعالان بازار فرش ایران بخصوص تولید کنندگان  در استان آذربایجان غربی معتقدند به دلیل تحریم و عدم امکان صادرات فرش، پایین آمدن قدرت خرید مردم دیگر تولید جذابیت ندارد ، تقاضا به شدت کم شده است و بازار دیگر رونق گذشته را ندارد

در این خصوص ، محمدرضا معماری، طراح، تولید کننده و فروشنده فرش دستباف شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی درمصاحبه با خبرنگار خبرگزاری آناتولی گفته است بازار فرش امروزه مشکلات زیادی دارد. امکان صادرات نداریم. تحریم و افزایش قیمت دلار روی قیمت مواد اولیه تاثیر گذاشته است و باعث شده است که قدرت خرید مشتری پایین بیاید و بازار برای تولید جذاب نباشد.

این تولید کننده ، درباره شرایط کار بافندگی توضیح می دهد: پیش از این حدود ۵۰ هزار نفر در این شهر مشغول بافندگی بودند. اما در حال حاضر به خاطر سختی کار و عدم بیمه طبیعتا کسی از شغل بافندگی استقبالی نمی کند.

وی می‌گوید: ما مواد اولیه فرش را به قیمت دلار می خریم و آن را به ریال می فروشیم.  از طرف دیگر ، پشم و یا ابریشم ۳۰۰ درصد گران شده است.

محمدرضا معماری، طراح، تولید کننده و فروشنده فرش دستباف، با بیان اینکه فرش خوی هم از تاثر تحریم‌ها در امان نبوده است، توضیح داد: در شرایط عادی ما می توانستیم به کشورهای حوزه خلیج فارس، آلمان و آمریکا فرش صادر کنیم، ضمن اینکه مشتری های خوبی هم داشتیم.

بازار شهر خوی در استان آذربایجان غربی یکی از قدیمی ترین بازارهای ایران است و پس از بازارهای تبریز، شیراز و کرمان جزو زیباترین بازارهای سنتی و سرپوشیده این کشور به شمار می رود. اصناف مختلفی در این بازار مشغول فعالیت هستند که فرش فروشی یکی از مهم ترین کسب و کارهای این بازار و مردم این شهر است.

خوی به‌ دلیل واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و همچنین به دلیل وجود پل راه آهنی که آسیا را به اروپا متصل می کند از دیرباز مورد توجه و دارای رونق اقتصادی فراوانی بوده است که امروزه بدلیل رکود اقتصادی دیگر آن رونق گذشته را ندارد.

دکمه بازگشت به بالا