حقوق بشر

در یک سال اخیر آزادی بیان در ایران محدودتر شده است

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در تازه‌ترین گزارش خود گفته است در یک سال اخیر آزادی بیان در جمهوری اسلامی محدودتر شده است ،

نقض حقوق بشر، از جمله حق حیات، حق آزادی و حق دادرسی عادلانه، در ایران تداوم یافته و شمار اعدام‌ها به ۲۵۳ نفر رسیده است.

دومین گزارش دوره‌ای جاوید رحمان، با عنوان وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه ۲۵ مرداد به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد.

به نوشته این گزارش، اگرچه سال گذشته شمار اعدام‌ها در ایران به پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۰۷ تاکنون رسید، اما ایران «همچنان یکی از بالاترین آمار اعدام‌ها در جهان را دارد».

بنابر همین گزارش، کاهش چشم‌گیر شمار اعدام‌ها در ایران نتیجه اصلاح قانون جرائم مرتبط با مواد مخدر است به‌طوری که آمار اعدام‌های متهمان این جرایم از ۲۳۱ مورد در سال ۲۰۱۷ به دست‌کم ۲۴ مورد در سال ۲۰۱۸ رسید.

جاوید رحمان همچنین نسبت به بازداشت‌های خودسرانه دوتابعیتی‌ها و شهروندان خارجی در ایران و ممانعت از دسترسی آنها به خدمات درمانی ابراز نگرانی عمیق کرد.

این گزارشگر سازمان ملل همچنین از رفتار جمهوری اسلامی در قبال اقلیت‌های قومی، از جمله عرب‌های اهوازی‌، ترک‌ها، بلوچ‌ها و کردها، انتقاد کرده است.

جاوید رحمان تابستان سال گذشته به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر در ایران منصوب شد. او جانشین عاصمه جهانگیر شد که فوریه ۲۰۱۸ درگذشت.

 

دکمه بازگشت به بالا