حقوق بشر

صادق زیبا کلام از صدور حکم زندان برای خود خبر داد

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، از صدور حکم یک سال زندان برای خود خبر داد.

آقای زیباکلام روز جمعه به خبرگزاری ایرنا گفت که پس از نوشتن مطلبی در اینستاگرامش درباره مقایسه بودجه استخدام ۳۰۰ هزار روحانی با بودجه کل استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان و همچنین بودجه محیط زیست کشور ،  دستگاه قضایی وی را به «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» متهم و این حکم را صادر کرده است.

او همچنین از اعلام جرم توسط دادستان دادسرای ویژه روحانیت علیه خود خبر داد.

صادق زیباکلام گفته است به حکم دادگاه اعتراض خواهد کرد.

زیباکلام پیش از این، با مقایسه بودجه محیط زیست با بودجه فرهنگی که بیشتر آن به نهادهای خارج از دولت اختصاص یافته طی نامه‌ای خطاب به علی مطهری، نماینده مجلس، به مقایسه انتقادی بین این دو پرداخت.

او طی این نامه، با اشاره به بودجه ۱۷۴ میلیارد تومانی محیط زیست و بودجه فرهنگی که بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است، اعلام کرد که سهم وزارت ارشاد از این ۶ هزار میلیارد تومان کمتر از ۱۳ درصد است و ۸۷ درصد مابقی در اختیار نهادها، سازمان‌ها، بنیادها و ارگان‌هایی است که نه‌ تنها کاملا مستقل از مجموعه دولت قرار دارند بلکه اساسا هیچ پاسخگویی نیز نه در قبال مجلس دارند و نه در قبال قوه مجریه.

این استاد دانشگاه تهران حدود هفت ماه پیش در تلگرامش گفته بود که «پلیس اخلاق و عفت عمومی» از وی شکایت کرده است.

این تحلیلگر سیاسی منتقد، پیشتر نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام، در دادگاه انقلاب تهران به ۱۸ ماه زندان محکوم شده بود که هنوز اجرا نشده است.

دکمه بازگشت به بالا