اقتصادی

۵۹ درصد از منابع صندوق توسعه ملی بر خلاف قانون هزینه شده است

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد اعلام کرد که ۵۹ درصد از منابع صندوق توسعه ملی «با کسب مجوز و یا تصویب قوانین مختلف، خارج از روال مندرج در اساسنامه صندوق هزینه شده است».

برداشت از صندوق توسعه ملی با «اجازه» رهبر جمهوری اسلامی یا مصوبات مجلس ایران انجام می‌شود.

در همین حال به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با محاسبه وام‌های پرداخت شده و همچنین وام‌های در انتظار پرداخت مشخص می‌شود که «تسهیلات ارزی پرداخت شده از طریق سازوکارهای خارج از روال صندوق نسبت به کل تسهیلات ارزی پرداخت شده بالغ بر ۵۹ درصد بوده است».

کل تسهیلات ارزی پرداخت شده توسط صندوق ۶۷.۷۸ میلیارد دلار  اعلام شده است.

بر اساس این گزارش همچنین تاکنون بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان قرارداد برای تسهیلات ریالی بسته شده که «حدود ۴۵ درصد آن خارج از روال اساسنامه صندوق توسعه ملی بوده است».

آیت الله خامنه‌ای پیش از این نیز چند بار دستور برداشت از صندوق توسعه ملی برای تامین بودجه نظامی، بودجه صداوسیما و مصارف دیگر را داده بود.

تامین این بودجه‌ها از محل صندوق توسعه ملی در حالی صورت می‌گیرد که در اساسنامه آن قید شده که این صندوق «با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت‌ و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصـادی و نیز حفـظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشكیل می‌شود».

دکمه بازگشت به بالا