تازه‌های سیاسی

بازداشت و یا مفقود شدن بیش از ۱۰۰ هزار سوری توسط رژیم اسد

روزماری دی کارلو ، مدیر «امور سیاسی و برقراری صلح» سازمان ملل، در گفتگویی بیان کرد ، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سوریه در جریان قیام و درگیری های ۸ ساله بازداشت ، ربوده یا مفقود شده‌اند.

این مقام سازمان ملل متحد تاکید کرد، مسئولیت اصلی این فاجعه بر عهده رژِیم اسد است.

خانم دی‌کارلو روز چهارشنبه از همه طرف‌های درگیر در سوریه بویژه رژیم این کشور خواست تا به ندای شورای امنیت سازمان ملل عمل کنند و همه بازداشت‌شدگان را آزاد و طبق قوانین بین المللی اطلاعات لازم درباره سرنوشت آنها را به خانواده یا خویشاوندان آنان بدهند.

او که برای شورای امنیت گزارش ارائه می داد، افزود:«به دلیل عدم قدرت دستیابی به اطلاعات کافی در باره بازداشتگاههای رژیم اسد و منع ماموران سازمان ملل از رسیدن به همه اماکن در سوریه، این سازمان نمی تواند آمار دقیقی بیش از ۱۰۰ هزار نفر را  اعلام کند».

دی‌کارلو خاطرنشان كرد، اطلاعاتی که در دست دارد از آماری تهیه شده که توسط کمیته‌های میدانی كمیسیون تحقیق وابسته به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سوریه ثبت شد است. وی گفت این کمیسیون از سال ۲۰۱۱ تشکیل شده و طی این مدت توانست  آمار دقیق را با کمک سازمان‌های مدافع حقوق بشر به دست آورد.

خانم دی کارلو با تکرار پیشنهاد آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار ارجاع پروند قتل عام سوری‌ها به دیوان بین المللی کیفری یا دادگاه جنایات ضد بشری سازمان ملل شد

دکمه بازگشت به بالا