تازه‌های سیاسی

تغییر عنوان آیین‌نامه تحریم‌های حقوق بشر ایران توسط خزانه‌داری آمریکا

دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که با تغییر آیین‌نامه تحریم‌های مالی ایران، عنوان آیین‌نامه تحریم‌های حقوق بشر ایران را به آیین‌نامه “بخش ایران و تحریم‌های نقض حقوق بشر” تغییر داده است و آن را به تحریم صنایع فلزات ایران، “مس، فولاد، آهن و آلومینیوم” پیوند داده است.

بر اساس متنی که سه‌شنبه ۱۵ مرداد (۶ اوت) در وب‌‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شد، تحریم خرید فلزات ایران زیر عنوان تحریم‌های مرتبط با نقض حقوق بشر در ایران قرار گرفته است.

بر اساس فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، صادرات صنایع فلزی و صنایع معدنی ایران در اردیبهشت امسال تحریم شد. این تحریم‌ها صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را هدف گرفته است. بنا بر اعلام کاخ سفید، ۱۰ درصد درآمد جمهوری اسلامی از صادرات غیر نفتی از طریق صنایع فلزی تأمین می‌شود.

دولت آمریکا پس از خروج از برجام اعلام کرده که در قبال ایران “سیاست فشار حداکثری” را در پیش گرفته است. وضع تحریم‌های گسترده بخشی از این سیاست هستند.

از سوی دیگر، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه اعلام کرد ایران حتی اگر آمریکا حاضر به بازگشت به توافق هسته‌ای نباشد، برای مذاکره و گفت‌وگو با آن کشور آمادگی دارد. روحانی بار دیگر تاکید کرد که یگانه شرط ایران برای مذاکره با آمریکا، لغو تحریم‌های ایران است.

دکمه بازگشت به بالا