حقوق بشر

قوه قضاییه: سعید ملک پور ممنوع الخروج بود

چند ساعت پس از  انتشار خبر ورود سعید ملک‌پور به کانادا، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران به “شبکه خبر” گفت: «سعید ملک‌پور از مبادی غیررسمی از مرز خارج شده و ممنوع‌الخروج بوده است.»       او افزود که ملک‌پور گذرنامه نداشت.

اسماعیلی عنوان کرد که ملک‌پور ۲۲ تیر با اخذ وثیقه به مرخصی سه روزه رفت اما در پایان مهلت مرخصی خود را به زندان معرفی نکرد. خبرگزاری میزان از قول سخنگوی قوه قضاییه نوشت: «از سوی مقامات قضایی به مراجع امنیتی و اطلاعاتی نسبت به اعطای مرخصی به این فرد اطلاع رسانی شده بود و خواسته بودیم مراقبت‌های لازم را داشته باشند.»

اگر ملک‌پور سه روز مرخصی داشته، قاعدتا باید ۲۵ تیر به زندان باز می‌گشت.

سخنگوی قوه قضاییه توضیح نداده که چرا دستگاه‌های ناظر درباره ۱۷ روز غیبت ملک‌پور چیزی نگفته بودند.

سعید ملک‌پور با وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمده بود و این نخستین مرخصی او در طول سال‌ها حبس بود.

اسماعیلی گفته که قوه قضاییه این مرخصی را به خاطر سپری شدن ۱۱ سال از حکم ابد ملک‌پور به او داده بود.

خبر آزادی ملک‌پور شنبه ۱۲ مرداد در رسانه‌های خارج از کشور منتشر شد. منبع این خبر توییتر مریم ملک‌پور‌بود که غروب جمعه نوشت: «برادرم به کانادا رسید. کابوس تمام شد.» خانم ملک‌پور با قدردانی از رهبران کانادا و همه افرادی که حامی آنها بودند نوشت: «ما با هم پیروز شدیم.» او فیلم کوتاهی نیز از لحظه ورود برادرش به فرودگاه منتشر کرد.

سعید ملک‌پور، شهروند ایرانی-کانادایی و طراح سایت‌های اینترنتی، سال ۱۳۸۷ حین سفر به ایران بازداشت و به اتهام “راه‌اندازی سایت مستهجن” به اعدام محکوم شد. این حکم در سال ۹۲ به حبس ابد تغییر کرد. ملک‌پور گفته بود نرم‌افزاری که برای انتقال عکس طراحی کرده بوده، “بدون اطلاع او برای راه‌اندازی سایت‌های مستهجن” به کار رفته است. او ۴۴ سال دارد و دستگیری‌اش در جریان پروژه موسوم به “گرداب” انجام گرفت که بخش سایبری اطلاعات سپاه متصدی آن بود.

دکمه بازگشت به بالا