اقتصادی

کاهش صادرات نفت ایران به یکصد هزار بشکه در روز

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه هشتم مرداد با استناد به داده‌های صنعتی و کشتیرانی، گزارش داد که صادرات نفت ایران در تیرماه (ژوئیه) به ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

ایران پیش از تحریم‌های واشنگتن روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشته است.

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، رفینیتو، به رویترز گفته است ارزیابی آنها این است که صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران در مجموع طی ماه ژوئیه (تیرماه) ۱۲۰ هزار بشکه بوده است.

اگر این آمار تایید شود، به معنای کاهش ۹۵ درصدی صادرات نفت ایران ظرف یکسال گذشته است

در همین حال، سارا وَخشوری، موسس و نماینده شرکت مشاوره انرژی «اس‌وی‌بی»، گفته است بر اساس ارزیابی آنها میزان حمل نفت ایران ۲۲۵ هزار تا ۳۵۰ هزار بشکه بوده است، اما دقیقا معلوم نیست چه میزان از این نفت فروش رفته است.

کپلر، شرکت ردیابی نفتکش‌ها، به خبرگزاری رویترز گفته است افزایش تنش‌ها با آمریکا، توان ایران برای فروش نفت را بهبود نبخشیده است.

آمریکا روز ۱۲ اردیبهشت ماه امسال معافیت خریداران نفتی ایران را لغو کرد تا صادرات نفت تهران را به «صفر» برساند، اما گزارش‌ها حاکی است که چین و ترکیه خرید نفت از ایران را به صورت محدود ادامه داده‌اند.

افت صادرات روزانه نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه به صد هزار بشکه به معنی از دست رفتن سالانه ۵۳ میلیارد دلار درآمد نفتی بر اساس قیمت‌های کنونی نفت است.

دکمه بازگشت به بالا