تازه‌های سیاسی

ظریف: جمهوری اسلامی به دنبال درگیری نیست

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دوشنبه ۳۱ تیرماه «نسبت به آغاز هرگونه منازعه» در منطقه خلیج فارس هشدار داده و گفته است که ایران به دنبال درگیری نیست.

اما وزیر امور خارجه ایران در حالی این اظهارات را مطرح کرده که توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران، واکنش‌های تندی در پی داشته است. وزیر خارجه بریتانیا این اقدام ایران را «راهزنی دریایی دولتی» خواند و خواستار تشکیل یک نیروی حفاظتی کشورهای اروپایی، جهت تامین امنیت تردد کشتیرانی در منطقه خلیج فارس شد.

به گزارش رویترز، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در نیکاراگوئه گفته است، توقیف کشتی بریتانیایی در تنگه هرمز در راستای اجرای حقوق بین الملل بود و اقدامی در واکنش به توقیف نفتکش «گریس ۱» در جبل الطارق نبوده است.

پیشتر در روز ۱۳ تیرماه دولت جبل‌الطارق یک ابرنفتکش اجاره‌ای ایران به نام «گریس-۱» را با همراهی نیروی دریایی بریتانیا توقیف کرده و گفته بود که این نفتکش دو میلیون تنی حامل نفت ایران به مقصد سوریه بوده است.

وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس خبری به همراه همتای نیکاراگوئه‌ای خود تصریح کرد: آغاز درگیری آسان است اما خاتمه دادن به آن غیرممکن است.

گفتنی است، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حالی امر تلافی جویانه بودن توقیف نفتکش بریتانیایی را کتمان کرده که پیشتر مقامات ایرانی از جمله رهبری جمهوری اسلامی در واکنش به توقیف نفتکش ایران گفته بودند، عناصر مؤمن نظام، این خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارند.

همچنین حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه حکومتی کیهان در یادداشتی اعلام کرد نفتکش انگلیسی در یک اقدام متقابل و به تلافی توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس، توقیف شد، نه به علت تخلفات دریایی!

 

دکمه بازگشت به بالا