حقوق بشر

مادر سهیل عربی، زندانی سیاسی، بازداشت گردید

چند رسانه‌ حقوق بشری از بازداشت فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی، در روز دوشنبه، ۳۱ تیر ماه، خبر داده‌اند.

سهیل عربی، زندانی عقیدتی سیاسی است که پیشتر خبر اعتصاب غذای او از ۲۵ خرداد منتشر شده بود.

به نوشته وب‌سایت «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی»، هشت مأمور امنیتی، مادر آقای عربی را در خانه خواهرش بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

خانم مظلوم چند هفته پیش با انتشار ویدئویی اعلام کرد که فرزندش را «چند بار از زندان رجایی‌شهر به قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران» منتقل کرده‌اند و «بینی‌اش را شکسته‌اند».

سهیل عربی در ۱۶ آبان ۱۳۹۲ به خاطر انتشار مطالبی در فیس‌بوک از سوی مأموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شد.

از جمله اتهامات وی اهانت به امامان شیعه، اهانت به آیت الله علی خامنه‌ای و اهانت به احمد جنتی و غلامعلی حداد عادل عنوان شده است.

پیشتر گزارش‌ها حاکی از آن بود که حکم اعدام آقای عربی در شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست علی رازینی تأیید شده‌است؛ اما سپس با اعتراض وکلا و خانواده آقای عربی و پس از دادرسی مجدد، حکم اعدام او لغو، اما به اتهام انتشار دیگر نوشته‌هایش به هفت سال و نیم زندان و «دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی» و «دو سال ممنوع‌ الخروجی پس از آزادی» محکوم گردید.

در آن زمان، سازمان “عدالت برای ایران” با محکوم کردن این حکم، خواستار آن شده بود که “تمامی مأموران امنیتی و مقامات قضایی که در دستگیری، شکنجه، محاکمه و محکوم کردن سهیل عربی نقش داشته‌اند به دلیل نقض حقوق بشر پاسخگو شوند و جمهوری اسلامی خسارات وارده به وی و خانواده‌اش را جبران کند.”

تا این لحظه، از دلیل بازداشت یا محل نگهداری فرنگیس مظلوم اطلاعی در دست نیست.

 

دکمه بازگشت به بالا