تازه‌های سیاسی

ترامپ: نمی‌خواهیم پلیس افغانستان باشیم‎

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید، مایل نیست، «پلیس افغانستان باشد» و قادر است طی یک هفته «در جنگ افغانستان پیروز» گردد؛ اما «نمی‌خواهد ۱۰ میلیون نفر کشته شوند».

دونالد ترامپ در جریان دیدار با نخست‌وزیر پاکستان در کاخ سفید گفته، «ما [در افغانستان] تبدیل به پلیس شده‌ایم. ما نمی‌جنگیم. اگر می‌خواستیم وارد نبردها در جنگ افغانستان بشویم و پیروز شویم، من یک هفته‌ای پیروز می‌شدم. فقط نمی‌خواهم که ۱۰ میلیون نفر را بکشم. آیا متوجه این موضوع هستید؟».

آقای ترامپ افزوده است: «من برای افغانستان برنامه دارم، که اگر می‌خواستم (به آن عمل کنم و) جنگ را ببرم، افغانستان از زمین محو می‌شد. می‌رفت. به‌ معنی دقیق کلمه، در ۱۰ روز تمام می‌شد. من نمی‌خواهم این کار را بکنم. نمی‌خواهم این مسیر را طی کنم».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته، کشورش به همین دلیل به همکاری با پاکستان و دیگر طرف‌ها ادامه می‌دهد تا به بحران پایان دهد.

او سپس دوباره تاکید کرده «اما اگر می‌خواستیم، این جنگ را می‌بردیم. من برنامه‌ای دارم که این جنگ را در مدت زمانی بسیار کوتاه تمام می‌کند».

​در جریان نشست خبری مشترک با عمران خان، آقای ترامپ تاکید کرده کشته‌شدن میلیون‌ها نفر عادلانه و انسانی نیست و در جای دیگری نیز گفته تلاش‌های پاکستان و نفوذش در همسایه شمالی «جان میلیون‌ها نفر را در افغانستان نجات خواهد داد».

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، نخستین بار است که در واشینگتن با دونالد ترامپ دیدار می‌کند. پیش از سفر عمران خان نیز بسیاری از نگاه‌ها در جریان دیدارها معطوف به جنگ افغانستان، نقش پاکستان، و همکاری‌ها میان اسلام‌آباد و واشینگتن برای پایان دادن به کشمکش‌ها بود.

جنگ افغانستان بلندترین نبردی‌ست که ایالات متحده درگیر آن شده‌است. ترامپ خواستار خروج نیروهای کشورش از افغانستان است.

 

دکمه بازگشت به بالا