تازه‌های سیاسی

توقیف نفتکش‌ها؛ جلسه کبرا به ریاست نخست وزیر بریتانیا تشکیل می‌شود

جلسه کبرا، کمیته اضطراری دولت بریتانیا، امروز دوشنبه ۳۱ تیر در ارتباط با توقیف یک نفتکش بریتانیایی از سوی ایران در تنگه هرمز، به ریاست ترزا می، نخست وزیر بریتانیا تشکیل می‌شود.

در این جلسه قرار است درباره امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز بحث شود و خانم می تازه‌ترین گزارش‌ها از وضعیت موجود و گزینه‌های پیش روی دولتش را دریافت کند.

پیشتر رسانه‌ها گزارش داده بودند که دولت بریتانیا در حال بررسی مجموعه‌ای از اقدامات تنبیهی از جمله مسدود کردن برخی از اموال جمهوری اسلامی به تلافی توقیف نفتکش استینا ایمپرو است.

روز یکشنبه وزارت امور خارجه بریتانیا تایید کرد که جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا با وزرای خارجه فرانسه و آلمان صحبت کرده که هر دو اقدام ایران را محکوم کرده‌اند.

به گفته وزارت خارجه بریتانیا هر دو وزیر خارجه با آقای هانت هم‌نظر بوده‌اند که باید از هر گونه افزایش تنش خودداری شود اما هم‌زمان رفت و آمد امن کشتی‌ها در تنگه هرمز را اولویت کشورهای اروپایی دانسته‌اند.

پیشتر توبیاس اِل‌وود، معاون وزیر دفاع بریتانیا، درباره واکنش لندن به توقیف نفتکشش توسط سپاه پاسداران گفته بود که در حال حاضر گزینه‌های متعددی مطرح و در حال بررسی است.

او روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «اسکای»، با رد این موضوع که دولت به قدر کافی به توقیف نفتکش توسط ایران واکنش نشان نداده، گفت مجموعه‌ای از گزینه‌ها مطرح است و پس از بررسی‌ها و رایزنی با متحدان‌مان به اقدام مناسب دست خواهیم زد.

روز جمعه ۱۹ ژوییه نیروی دریایی سپاه پاسداران نفتکش استینا ایمپرو را که با پرچم بریتانیا در حال عبور از تنگه هرمز بود توقیف کرد.

اقدامی که گفته می شود به تلافی توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط نیروی دریایی بریتانیا در تنگه جبل الطارق بوده است.

 

دکمه بازگشت به بالا