تازه‌های سیاسی

درخواست برای بررسی منصفانه پرونده فعالان محیط زیست

انجمن‌های طرفدار محیط زیست در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ایران از او خواستند حق دادرسی عادلانه را برای فعالان محیط زیست در نظر گیرد. آنها در این نامه از عدم رعایت قانون در مورد این فعالان انتقاد کردند.

هم‌زمان با شروع دور دوم دادگا‌ه‌ هشت نفر از فعالان محیط زیست در ایران ۹۰ انجمن طرفدار محیط زیست از سراسر ایران نامه‌ای به ابراهیم رئيسی، رئیس قوه قضائیه نوشته‌اند و در آن از او خواسته‌اند که (دادرسی منصفانه که از مصادیق اولیه آن، حق اختیار دو وکیل برای هر متهم در مرحله دادگاه است، برای این بازداشتی‌ها در نظر گرفته شود).

خبرگزاری حکومتی ایرنا با انتشار بخش‌هایی از این نامه نوشته است که در این نامه به مواردی از بی‌قانونی در قبال این فعالان اشاره شده است. از جمله این موارد این است که «قبل از پایان تحقیقات مقدماتی و احراز مجرمیت آنان، گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی که مبین افشای هویت و مشخصات شخصی آنان بود در برخی رسانه‌ها منتشر» شده است.

از دیگر مواردی که این انجمن‌ها به آن اشاره کرده‌اند تعیین مجازات تعزیری بوده برای همه این فعالان و آنهم «پیش از آنکه دادستان وقت تهران، چهار نفر از آنان را مشمول اتهام حدود موضوع ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی اعلام کند». در مرحله اظهارنظر قرار نهایی نیز بنابر این نامه، «مقام اظهارنظر اقدام به افزایش مجازات و تبدیل آن به حدود کرده است».

دکمه بازگشت به بالا