تازه‌های سیاسی

وزیر خارجه بریتانیا: پاسخ ما به ایران «حساب‌شده» و «قدرتمند» خواهد بود‎

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، به نظام تهران هشدار داد که لندن به اقدام نیروهای ایرانی در توقیف نفتکش بریتانیایی پاسخی «حساب‌شده، اما قدرتمند» خواهد داد.

عالی‌ترین مقام وزارت خارجه بریتانیا اظهار داشت که درباره شرایط به‌وجود‌آمده، با مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت‌وگویی داشته و همچنین گفت‌وگویی نیز با همتای ایرانی خود خواهد داشت.

وی عنوان کرد، اقدام نیروهای ایرانی «کاملا غیرقابل قبول است. ما به شیوه‌ای حساب‌شده، اما قدرتمند به آن پاسخ خواهیم داد.»

سپاه پاسداران ایران روز جمعه اعلام کرد که نفتکش بریتانیایی «استینا ایمپرو» را در تنگه هرمز توقیف کرده است. ساعاتی بعد از آن گزارش شد که یک ابرنفتکش با پرچم لیبریا نیز که در اختیار بریتانیاست در این منطقه توقیف شده است. اما خبرگزاری‌های ایرانی به نقل از «منابع مطلع نظامی» این گزارش را تکذیب کردند و نوشتند که این نفتکش به مسیر خود به سمت عربستان سعودی ادامه می‌دهد.

مجموعه این اقدامات دولت بریتانیا را واداشت تا در نشستی اضطراری به بررسی «راه‌های آزادی» نفتکش بریتانیایی بپردازد.

جرمی هانت در ادامه سخنان خود هشدار داد که اگر آزادی حمل و نقل دریایی در منطقه به خطر بیفتد، تهران بازنده اصلی خواهد بود.

سپاه پاسداران اعلام کرده که نفتکش «استینا ایمپرو» را به‌ علت «رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی» در تنگه هرمز توقیف کرده است. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفته است: همین اقدام، مُهر تاییدی می‌زند بر نظر او که ایران کاری جز مشکل‌سازی ندارد.

گرت مارکیس، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، هم با اشاره به این تحولات گفت که ایالات متحده به همکاری با متحدان خود برای مقابله با اقدامات «مخرب ایران» ادامه می‌دهد.

دکمه بازگشت به بالا