تازه‌های سیاسی

مقابله به مثل واشنگتن، تردد دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک محدود شد

در پی سفر محمدجواد ظریف و هیئت همراه او به نیویورک و ایجاد محدودیت‌ رفت و آمد برای آن‌ها، تردد دیپلمات‌های ایرانی و خانواده‌هایشان در سطح این شهر نیز محدود شد.

رویترز بر اساس اسنادی که به‌دست آورده خبر داده است، که دیپلمات‌های ایرانی و خانواده‌های آن‌ها که در نیویورک زندگی می‌کنند، با محدودیت رفت و آمد در سطح این شهر مواجه شده‌اند.

آن‌ها مشمول همان قوانینی شده‌اند که واشنگتن برای محدودیت محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و هیئت همراه او در سفر به نیویورک وضع کرده است.

محمدجواد ظریف روز گذشته، سه‌شنبه ۲۵ تیر اعلام کرد که به دلیل محدودیت‌های ویزایی که دولت آمریکا برای او صادر کرده فقط به سه ساختمان می‌تواند وارد شود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه ۲۳ تیر تأیید کرد که ویزای ظریف را شخصاً صادر کرده است. پمپئو گفت ویزای وزیر خارجه ایران محدود به چند خیابان اطراف سازمان ملل است زیرا دیپلمات‌های آمریکایی هم در تهران خیابان‌گردی نمی‌کنند. بنابراین دلیلی ندارد که دیپلمات‌های ایرانی آزادانه در نیویورک بگردند.

رویترز نوشته است که دیپلمات ایرانی و خانواده‌هایشان فقط می‌توانند بین مقر سازمان ملل، محل استقرار هیئت نمایندگی ایران، اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل و فرودگاه جان اف. کندی رفت و آمد کنند. همچنین برای ۶ بلوک اطراف کوئینزبورو پلازا در منطقه لانگ آیلند استثنا قائل شده‌اند. دلیل تعیین این منطقه معلوم نیست.

دیپلمات‌های ایرانی اگر بخواهند خارج از این محدوده بروند باید پنج روز زودتر به وزارت خارجه آمریکا درخواست بفرستند و هیئت نمایندگی ایران نیز باید هتل و اطلاعات محل سکونت خود را به تأیید این وزارتخانه برساند.

 

دکمه بازگشت به بالا