اقتصادی

کاهش شدید قدرت خرید کارگران در سه ماهه نخست ۱۳۹۸

وضعیت زندگی کارگران در ایران چنان رو به وخامت است و هزینه‌های زندگی چنان افزایش یافته، که گروه کارگری شورای عالی کار، درخواست برگزاری جلسه فوق‌العاده این شورا را به وزارت کار ارائه داده است.

علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار گفته است، که اگر هر چه سریعتر راهکارهایی در دستور کار قرار نگیرد، خانواده‌های کارگری با بحران جدی معیشت مواجه خواهند شد.

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار با استناد به آخرین داده‌های مرکز آمار ایران و همچنین جدول‌های غذایی انستیتو پاستور ایران، آماری به خبرگزاری ایلنا ارائه داده است که کاهش شدید قدرت خرید کارگران در سه ماهه نخست سال جاری را نشان می‌دهد.

سبد معیشت خانوار در اسفندماه سال گذشته، ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۲۶۲ تومان تعیین شد. بر اساس آمار ارائه‌شده، این سبد تا انتهای فروردین‌ماه سال جاری، ۵۷ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

محاسبات ماهانه سبد معاش نشان می‌دهد که در اردیبهشت‌ماه سال جاری، اوضاع باز هم رو به وخامت رفته است. سبد خانوار در اردیبهشت امسال نسبت به اسفند سال گذشته، ۷۲,۴۳ درصد جهش قیمتی داشته است.

در خردادماه سال جاری این رقم باز هم بیشتر شده و جهش قیمتی سبد خانوار نسبت به سبد تعیین‌شده اسفندماه سال ۱۳۹۷، ۸۳,۷۸ درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که در این آمار فقط به اقلام رسمی خوراکی و نرخ‌های رسمی اعلامی اکتفا شده و افزایش نرخ مؤلفه‌هایی همچون اجاره خانه، حمل و نقل، تحصیل، درمان، پوشاک و تفریحات، و همچنین مواردی همچون نوشیدنی‌ها، سس‌ها، صیفی‌جات و…  در محاسبات لحاظ نشده است.

با جهش قیمت‌ها در ایران، جامعه کارگری کشور یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در میان شهروندان به حساب می‌آید.

 

دکمه بازگشت به بالا