تازه‌های سیاسی

کمالوندی: می‌توانیم شرایط را به چهار سال قبل برگردانیم

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، هشدار داد: اگر اروپایی‌ها و آمریکا نخواهند تعهداتشان را انجام دهند، ما نیز با کاهش تعهدات، شرایط را به چهار سال قبل باز می‌گردانیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه، همزمان با چهارمین سالگرد امضای توافق هسته‌ای ایران در وین، گفت: برجام یک معامله و دادوستد بود که آنچه ما ارائه می‌دادیم، بسیار بیشتر از آن چیزهایی بود که دریافت می‌کردیم.

او با اشاره به کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی، ادامه داد: پس از پایان دوره دو ماهه نخست، ذخایر اورانیوم ایران از ۳۰۰ کیلو بیشتر شد و ارائه آب سنگین مازاد نیز از تعهدات ایران خارج گردید.

بهروز کمالوندی همچنین مدعی شد: این اقدامات از روی لجاجت نیست برای این است که به دیپلماسی فرصتی داده شود تا طرف مقابل به خودش بیاید و وظایفش را انجام دهد.

اظهارت تازه سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در حالی است که یک روز پیش از آن، فرانسه، آلمان و بریتانیا، سه کشور اروپایی امضاکننده برجام، در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که به حمایت از برجام ادامه می‌دهند؛ اما این حمایت به رعایت کامل این توافق از سوی ایران بستگی دارد.

این سه قدرت اروپایی همچنین از جمهوری اسلامی خواستند تا در تصمیم خود برای کاهش تعهدات اتمی تجدید نظر کند.

همچنین حسن روحانی، رییس قوه مجریه ایران، از آمادگی این کشور برای مذاکره با آمریکا در صورت لغو تحریم‌ها خبر داد؛ اما در واکنش، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، این اظهارات را شبیه به پیشنهاداتی دانست که روحانی به کری و اوباما ارائه کرده بود.

 

دکمه بازگشت به بالا