تازه‌های سیاسی

وزیر خارجه فرانسه: وضعیت خاورمیانه وخیم است

وزیر خارجه فرانسه با هشدار نسبت به افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، گفته است: درحالی که همه طرف‌ها می‌گویند خواستار جنگ و درگیری نیستند؛ اما اوضاع وخیم است و افزایش تنش‌ها می‌تواند، به یک جنگ منجر شود.

ژان‌ایو لودریان روز یکشنبه ۲۳ تیرماه در حاشیه مراسم رژه به مناسبت جشن ملی فرانسه طی یک مصاحبه تلویزیونی گفت: همه می‌گویند خواستار جنگ و درگیری نیستند؛ رئیس جمهوری آمریکا، رئیس جمهوری ایران و سایر کشورهای منطقه همه اعلام می‌کنند که هیچ‌یک خواستار جنگ نیستند، اما عوامل نگران‌کننده تشدید تنش و درگیری کماکان وجود دارد و باعث نگرانی می‌شود.

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که باید بگویم که وضعیت وخیم است، به طوری که افزایش تنش‌ها می‌تواند به یک حادثه و وقوع رخدادهای ناگوار منجر شود.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی را که در ایران تحت عنوان کاهش تعدات برجامی خوانده می‌شود سبب نگرانی مضاف خواند و این اقدامات را واکنشی اشتباه در مواجهه با تصمیم اشتباه آمریکا در خروج از برجام توصیف کرد.

او با بیان اینکه تصمیم ایران برای عدول از اجرای برخی تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای عدول کند، موجب نگرانی مضاعف است، گفت: این یک واکنش اشتباه در برابر اشتباه دیگری یعنی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است.

همزمان و در پی انتشار اخباری درباره احتمال سفر امانوئل مکرون به ایران، عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که سفر رئیس جمهوری فرانسه به تهران مشخص و قطعی نیست.

روز یک شنبه برخی منابع خبری از جمله روزنامه (القدس العربی) خبر داده بودند رئیس جمهوری فرانسه با هدف جلوگیری از فروپاشی برجام و کاهش تنش میان آمریکا و ایران به زودی به تهران سفر خواهد کرد.

این درحالی است که هفته گذشته پس از سفر امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهوری فرانسه به تهران، وزیر امور خارجه ایران گفت که وی حامل پیشنهادی برای جلوگیری از افزایش تنش بود. پس از بازگشت امانوئل بون از تهران، رسانه‌های فرانسه تاکید کردند که ماموریت مشاور ماکرون محرمانه بود، اما ایران در این مورد تبلیغ زیادی کرد.

دکمه بازگشت به بالا