تازه‌های سیاسی

وزرای اتحادیه اروپا قصد دارند در مورد زمان فعال کردن مکانیسم ماشه مشورت کنند

حفظ برجام و کاستن از تنش‌ها در خلیج‌فارس، موضوع اصلی نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل است. آلمان بر این باور است که ایران برای داشتن روابط اقتصادی بهتر با جهان، باید پایبندی خود به برجام را حفظ کند.

در این نشست، وزرای آلمان، بریتانیا و فرانسه تأکید کرده‌اند که اروپا خواستار حفظ برجام است.

میشائیل روت، معاون وزیر خارجه آلمان، روز دوشنبه ۲۴ تیرماه در بدو ورود به بروکسل در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت، که ایران برای نیل به روابط اقتصادی بهتری با دنیای خارج، باید به برجام پای‌بند بماند.

معاون وزیر خارجه آلمان همچنین اظهار داشت سازوکار مالی اینس‌تکس همکاری‌های اقتصادی را امکان‌پذیر می‌کند، اما لازم است که ایران به تعهداتی که داده، پایبند بماند. در غیراین صورت هیچ‌کدام از این‌ها معنایی نخواهد داشت. او وضعیت فعلی را بسیار بسیار جدی توصیف کرد و گفت وزرای اتحادیه اروپا قصد دارند در مورد زمان فعال کردن مکانیسم ماشه مشورت کنند.

در بندهای ۳۶ و ۳۷ توافق هسته‌ای سازوکار حل و فصل مناقشه میان طرفین برجام در صورت بروز اختلاف، مکانیسم ماشه پیش‌بینی شده است. طبق این بندها چنانچه کشورهای اروپایی یا یکی از آنها ایران را متهم به نقض توافق هسته‌ای کند و موضوع را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع دهد، در صورتی که ایران نتواند رضایت شاکی را جلب کند، پرونده به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد. سپس طی مراحلی عملا راه برای فعال شدن مجدد تمامی قطعنامه‌های پیشین و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران باز خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا