تازه‌های سیاسی

پمپئو: ظریف از حبس دگراندیشان، بدرفتاری با زنان و سرکوب آزادی ها حمایت می کند

وزیر امور خارجه آمریکا، می‌گوید با اعطای روادید به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، برای سفر به نیویورک موافق کرده است؛ اما چون دیپلمات‌های آمریکایی در تهران حضور ندارند، حضور ظریف هم محدود به مقر سازمان ملل خواهد بود.

مایک پمپئو در مصاحبه تلفنی با روزنامه واشنگتن پست، گفته است، ظریف و هیات همراهش، صرفا مجازند که بین مقر سازمان ملل و دفتر نمایندگی و محل اقامت نماینده ایران در سازمان ملل تردد کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: دیپلمات‌های آمریکایی در تهران پرسه نمی‌زنند، پس ما هم دلیلی برای اینکه دیپلمات‌های ایرانی آزادانه در شهر نیویورک چرخ بزنند نمی‌بینیم.

ظریف در راس هیات ایرانی، روز یکشنبه ۲۳ تیرماه، برای شرکت در اجلاس وزارتی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای بررسی توسعه پایدار در زمینه موضوع‌هایی چون جنگ، گرسنگی، برابری جنسیتی و تغییرات اقلیمی وارد نیویورک شد.

آقای پمپئو اعلام کرده، ظریف و هیات همراه او صرفا در چارچوب «توافقنامه مقر سازمان ملل» ویزا دریافت کرده‌اند و عامل دیگری در این موضوع تاثیر نداشته است. در چارچوب این توافقنامه، دولت آمریکا در موارد ضروری موظف به صدور ویزا برای کلیه دیپلمات‌هایی است که جهت حضور در برنامه‌های سازمان ملل در نیویورک حضور می‌یابند.

دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، قبلا اعلام کرده بود قصد دارد ظریف را در فهرست افراد تحریمی قرار دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با واشنگتن پست ضمن تاکید بر اینکه ظریف از فرصت حضور در آمریکا برای «نشر اکاذیب» بهره خواهد برد، گفته است، او نیز حاضر است با تلویزیون جمهوری اسلامی مصاحبه کند، چنانکه ظریف با رسانه‌های تصویری آمریکا صحبت می‌کند.

مایک پمپئو همچنین گفته در صورت حضور در برنامه تلویزیونی ایران، به مردم ایران خواهد گفت: ما عمیقا به فکر آنهاییم، ما حامی مردم ایرانیم و این را درک می‌کنیم که حکومت دینی انقلابی در راستای منافع آنان عمل نمی‌کند.

او در عین حال اضافه کرده است که ظریف از آزادی‌های موجود در آمریکا برای تبلیغات مغرضانه بهره خواهد برد. پمپئو ظریف را سخنگویی نامیده که از حبس دگراندیشان، بدرفتاری با زنان و سرکوب آزادی بیان حمایت می کند.

 

دکمه بازگشت به بالا