تازه‌های سیاسی

هشدار اتحادیه اروپا درباره «ماجراجویی‌های خطرناک» در خاورمیانه

فدریکو موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی با محمد علی حکیم، وزیر خارجه عراق در بغداد نسبت به «ماجراجویی‌های خطرناک» در خاورمیانه هشدار داد.
موگرینی اظهار داشت: اتحادیه اروپا کاملا از تلاش‌های عراق برای کاهش تنش‌های رو به رشد میان ایران و ایالات متحده پشتیانی می کند؛ زیرا این تنش می تواند پیامدهایی برای همه طرف‌ها در منطقه داشته باشد.
سفر فدریکو موگرینی به عراق در شرایطی صورت می گیرد که تنش‌ها میان ایران و آمریکا در هفته‌های گذشته و بویژه در پی سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی سپاه به شدت افزایش یافته است.
تنش میان تهران و واشنگتن، بغداد را در شرایط دشواری قرار داده است که در یک سو بزرگترین متحدش که ایالات متحده آمریکاست قرار دارد و در سوی دیگر یکی از مهمترین همسایه‌هایش که ایران باشد.
افزون بر این؛ روابط مذهبی ایران و عراق را در این میان نمی توان نادیده گرفت؛ هرچند آخرین بررسی‌ها، حاکی از کاهش چشمگیر محبوبیت حکومت مذهبی ایران در میان شیعیان عراقی است.
در آماری که از سوی موسسه تحقیقاتی «المستقله» عراق آمده است: شمار شیعیان عراقی که ایران را شریک و همسایه‌ای قابل اعتماد می‌دانستند،‌ از ۷۶ درصد به ۴۳ درصد رسیده و آنهایی که اعتمادی به ایران نداشتند، از ۲۴ درصد به ۵۵ درصد افزایش یافته‌اند.
بر پایه اعلام موسسه تحقیقاتی «المستقله» عراق، شهروندان عراقی که ایران را تهدیدی برای حاکمیت ملی کشورشان می‌دانند، از ۲۵ درصد در ۲۰۱۶؛ به ۵۸ درصد در ۲۰۱۸ افزایش یافت.

دکمه بازگشت به بالا