ایران

نزاع بر سر تصاحب وزارت نفت همزمان با کاهش تولیدات نفت ایران

همزمان با کاهش صدور نفت ایران به سبب تحریم‌های آمریکا، مخالفان بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی هم به تکاپو افتاده‌اند. حامیان وزیر نفت می‌گویند، عده‌ای قصد دارند با تکیه بر تحریم های نفتی، به قصد سودجویی، دست روی منابع نفتی ایران بگذارند.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت گفته است: ما در درازمدت به فناوری نیاز داریم. چرا؟ زیرا دنیا دنیای قدرت است، خدا نکند آدم ضعیف شود.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور هم جمعه ۲۱ تیر در سخنانی در حمایت از وزیر نفت گفت: منتقدان زنگنه قصد دارند به بهانه تحریم‌ها (بابک زنجانی) در کشور راه بیندازند و منابع نفتی ایران را از چنگ مردم درآورند.
آقای جهانگیری اظهار داشت: درست نیست کسی بگوید از راهکارمان برای فروش نفت استقبال نشد، ما از همه پیشنهادها استقبال کردیم به جز افرادی که فکر می‌کردند به بهانه تحریم، بابک زنجانی در کشور راه بیندازند. فریادها، فریادهای زنجانی است. هر کس راهکاری برای فروش نفت دارد ارائه دهد.
بر اساس گزارش ماهانه اوپک تولید نفت جمهوری اسلامی در ژوئن سال جاری نسبت به ماه قبل روزانه ۱۴۲ هزار بشکه افت کرده و به ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار بشکه رسیده است. صادرات نفت ایران نیز به زیر ۳۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است. این رقم در دوران قبل از تحریم‌ها بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بود. ۱۸ تیر رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران نامه‌ای را منتشر کردند. در آن نامه عده‌ای که ادعا کرده‌ بودند از کارشناسان و دانشگاهیان صنعت نفت‌ هستند، بدون ذکر نام، بیژن نامدار زنگنه را به باندبازی و استبداد و فعالیت‌های صوری متهم کردند.
نگارندگان آن نامه، تلویحاً خواهان استیضاح زنگنه و ورود قوه قضائیه به انتصاب‌های وزارت نفت شده بودند.

دکمه بازگشت به بالا