ایران

اعتصاب کارگران آب‌ معدنی داماش در اعتراض به تعویق سه ماه دستمزد

کارگران کارخانه آب معدنی داماش در رودبار استان گیلان پنجشنبه ۲۱ تیر در اعتراض به تعویق در پرداخت سه ماه مزد خود دست به اعتصاب زدند.
بنا بر گزارشها کارگران این کارخانه از فروردین تا کنون حقوق نگرفته‌اند و تولید کارخانه نیز در این مدت متوقف بوده است.
کارفرما چهارشنبه ۱۹ تیر پس از یک وقفه سه‌ماهه در تولید بدون آنکه مزد کارگران را بپردازد، از آن‌ها خواست کار را از سر بگیرند. کارگران می‌خواهند که لااقل بخشی از دستمزدشان پرداخت شود.
شرکت آب معدنی داماش توسط گروه سرمایه‌گذاری مه‌آفرید خسروی، مشهور به امیر منصور آریا احداث شده است. آقای خسروی سوم خرداد ۱۳۹۳ به اتهام فساد اقتصادی اعدام شد. شرکت آب معدنی داماش در بهمن سال ۹۵ بابت بدهی معوقه به بانک ملی واگذار شد و پس از ۹ ماه توقف فعالیت، تولید را با ۸۰ کارگر از سر گرفت.
گفتنی است: مشکلات معیشتی، حقوقی و مزدی کارگران ایران به یک پدیه و بحران جدی اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده است؛ تا جایی که بارها مسؤولان حکومتی نسبت به شکل گیری احتمالی اعتراضات گسترده کارگری و نهایتا خیزش مردمی ابراز نگرانی کرده اند.
بر اساس آمارهای گردآوری شده توسط مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران که همزمان با روز جهانی کارگر انتشار یافت، دست کم ۷۶ هزار و ۵۷۱ کارگر بیش از ۲ هزار و ۵۹ ماه معوقات مزدی داشته اند.
در این گزارش با اشاره آماری به رویدادهای کارگری در ایران، به سطح بالایی از اعتراضات در جامعه کارگری تصریح شده است.

دکمه بازگشت به بالا