تازه‌های سیاسی

‘عملیات ناکام’ سپاه پاسداران علیه نفتکش بریتانیایی

دولت بریتانیا روز پنج‌شنبه رسما اعلام کرد که سه قایق متعلق به جمهوری اسلامی تلاش کرده‌اند در آب‌های خلیج فارس، راه را بر یک نفتکش این کشور ببندند.
بریتانیا در بیانیه خود از ایران خواست که به «این وضعیت در منطقه» خاتمه دهد و از تنش‌ها بکاهد.
این در حالی که دست‌کم دو مقام ایرانی این موضوع را رد کرده‌اند؛ اما گزارش‌ها حاکی است که در نزدیکی جزیره ابوموسی در خلیج فارس سه قایق متعلق به سپاه تلاش کرده‌اند راه را بر نفتکش «بریتیش هریتیج» ببندند.
سه قایق ایرانی که متعلق به سپاه پاسداران بوده‌اند زمانی در این کار ناکام مانده‌اند که ناو اچ‌ام‌اس مونت‌روز خود را در میان این قایق‌ها و نفتکش قرار داده است.
بنا بر گزارش رویترز، تیربارهای ناو قایق‌های ایرانی را نشانه رفته بودند، اما در نهایت پس از اخطار لفظی ناو مونت‌روز به ایرانی‌ها، گلوله‌ای شلیک نشده و قایق‌ها از محل دور شده‌اند.
سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا این اقدام ایران را «خلاف قوانین بین‌المللی» توصیف کرده است.
اما موضع‌گیری رسمی بریتانیا در حالی است که نیروی دریایی سپاه پاسداران در بیانیه‌ای این رخداد در خلیج فارس را منکر شده بود.
نیروی دریایی سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه، ۲۰ تیرماه، در بیانیه‌ای رسمی تلاش برای «تصرف» یک نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز را تکذیب کرد
خبرگزاری فارس صبح پنج‌شنبه به نقل از روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه «ادعای منابع آمریکایی مبنی بر تلاش شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس» را تکذیب کرد.
پس از سپاه پاسداران، وزیر خارجه ایران نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «انگلیسی‌ها ادعایی مطرح می‌کنند که هیچ ارزشی ندارد.»

دکمه بازگشت به بالا