خاورمیانه

سفر نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان به چین پس از مذاکره با طالبان

با پایان گرفتن هفتمین دور مذاکرات صلح آمریکا و طالبان و همچنین مذاکرات بین افغان‌ها که هر دو مثبت ارزیابی شده‌اند، زلمی خلیل‌زاد در یک سفر اعلام‌نشده به چین می‌رود.
گفته می شود: زلمی خلیل‌زاد، می‌خواهد از نفوذ رو به افزایش چین در منطقه برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله افغانستان بهره بگیرد.
به‌گزارش آسوشیتدپرس، جزئیات بیشتری از سفر نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان به چین، منتشر نشده است؛ اما این سفر فقط چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که او برای اولین بار از پیشرفت‌های «قابل توجه» در چهار موضوع اصلی توافق‌نامه صلح سخن گفت.
خلیل‌زاد پس از پایان دور هفتم مذاکرات آمریکا و طالبان از سفرش به چین خبر داده و در صفحه توئیتر خود نوشته است: «پس از دیدار با نمایندگان طالبان به چین می‌روم و سپس به واشنگتن بازمی‌گردم تا گزارش‌ها و مشورت‌های مربوط به روند صلح را ارائه کنم».
سفر زلمی خلیل‌زاد به چین در حالی صورت می‌گیرد که براساس گزارش‌های منتشرشده در افغانستان، پیش از او هیئتی از طالبان و حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان به‌تازگی به پکن سفر کرده‌اند.
پیش از این گفته شده بود که نمایندگان آمریکا و طالبان قرار است در پایان هفتمین دور مذاکرات صلح بیانیه مشترکی صادر کنند اما زلمی خلیل‌زاد در مورد این بیانیه چیزی نگفته است.
دولت افغانستان نیز مذاکرات صلح را در مسیر درست ارزیابی کرده و اظهار امیدواری نموده است که پس از مذاکرات اخیر بین افغان‌ها، تا دو ماه دیگر مذاکرات مستقیم میان دولت و طالبان آغاز شود.

دکمه بازگشت به بالا