تازه‌های سیاسی

تهدید روحانی به انگلیس: بریتانیا تبعات توقیف نفتکش ایرانی را بعدا درک خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق را که تحت حاکمیت بریتانیا است کاری «سخیف و غلط» خواند و خطاب به مقامات بریتانیا گفت: که «شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد».
رئیس جمهور گفته: «دشمن به‌ دنبال ایجاد ناامنی در منطقه است و از این رو به فضای کشورمان تجاوز کرد و از سوی دیگر به‌ طور نیابتی، کشتی نفتکش ایرانی را توقیف کردند که کار بسیار سخیف و غلطی انجام دادند.»
اشاره آقای روحانی به توقیف نفتکش حامل نفت ایران به درخواست ایالات متحده از سوی بریتانیاست.
روز سه‌شنبه نیز محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، در یک سخنرانی توقیف نفتکش ایرانی را «اقدامی تلافی‌جویانه» در پاسخ به سرنگون کردن پهپاد آمریکایی توسط جمهوری اسلامی دانسته بود.
آقای باقری و همچنین وزیر دفاع ایران گفته‌اند که توقیف این نفتکش «بدون پاسخ نخواهد ماند».
دولت جبل‌الطارق روز ۱۳ تیر در بیانیه‌ای رسمی از توقیف یک ابرنفتکش به نام «گریس ۱» در آب‌های خود خبر داد. جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا اداره می‌شود و در توقیف ابرنفتکش نیروی دریایی بریتانیا نیز مشارکت داشت.
در واکنش به این اقدام، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت، و چند نماینده مجلس خواستار توقیف یک نفتکش بریتانیایی شدند.
مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که این نفتکش در آبراه بین‌المللی توقیف شده و عازم سوریه نبوده است.
با این حال دولت جبل‌الطارق روز دوشنبه ضمن رد این ادعاها اعلام کرد که شواهدی در دست دارد که این محموله راهی سوریه بود، در حالی که صادرات نفت به سوریه مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا است.
جمهوری اسلامی ایران یکی از حامیان اصلی رژیم بعثی سوریه و تامین کننده نفت و تسلیحات نظامی این رژیم تروریستی در سرکوب و قتل عام ملت سوری بوده است.

دکمه بازگشت به بالا