حقوق بشر

نامه عفو بین‌الملل به رییسی برای آزادی سه فعال حقوق زنان

سازمان عفو بین‌الملل از فعالان مدنی و حقوق‌بشر دعوت کرده تا با امضای نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی،‌ رییس قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی، برای آزادی منیره عربشاهی، یاسمن آریانی و مژگان کشاورز، فعالان حقوق زنان، اقدام کنند.
در این درخواست که دوشنبه ۱۷ تیرماه بر روی وبسایت عفو بین‌الملل منتشر شده متن نامه پیشنهادی این سازمان خطاب به رییسی ارایه شده‌ است.
اتهام این سه فعال حقوق زنان که از فروردین‌ماه گذشته در زندان شهرری به‌سر می‌برند، «تشویق به فساد و فحشا» از طریق تبلیغ بی‌حجابی عنوان شده است.
بنا به گزارش عفو بین‌الملل، این سه فعال مدنی زندانی در کمپین «نه به حجاب اجباری» فعال بوده‌اند. این سازمان بازداشت این سه فعال زنان را بخشی از سرکوب و دستگیری‌های گسترده فعالان حقوق زن و معترضان به حجاب اجباری دانسته که از ژانویه ۲۰۱۸ آغاز شده است.
در متن نامه به رئیسی با اشاره به تضییع حق دسترسی به وکیل برای این سه فعال حقوق زنان به نگهداری آن‌ها در زندان انفرادی پس از بازداشت اعتراض شده است.
همچنین در این نامه به بدرفتاری و تهدید این زندانیان به آزار از سوی قاضی اشاره کرده و‌ خواستار آزادی بدون شرط آن‌ها شده است.
عفو بین‌الملل از رییس قوه قضاییه خواسته است تا به توقف جرم‌انگاری فعالیت‌های حقوق‌بشری و حقوق زنان در ایران بپردازد.

دکمه بازگشت به بالا