ایران

زمینه‌سازی برای مذاکره: تماس چهار حزب کرد ایرانی با جمهوری اسلامی

عمر ایلخانی‌زاده، دبیرکل حزب کومله زحمتکشان کردستان در گفت‌وگویی اختصاصی با دویچه‌وله فارسی تایید کرد، که نمایندگان چهار حزب اصلی کرد با نمایندگان جمهوری اسلامی ملاقات‌ها و دیدارهایی داشته‌اند.
ایلخانی‌زاده در این گفت‌وگو تایید کرده که نمایندگان چهار حزب عمده کرد ایرانی؛ حزب دمکرات کردستان، حزب دمکرات کردستان ایران، حزب کومله کردستان ایران و حزب کومله زحمتکشان کردستان، به عنوان اعضای مرکز همکاری احزاب کردستان ایران در اروپا با نمایندگان جمهوری اسلامی دیدار کرده‌اند.
دبیرکل حزب کومله زحمتکشان کردستان که در حال حاضر مسئولیت رهبری دوره‌ای مرکز همکاری احزاب کردستان ایران را بر عهده دارد، گزارش‌ها در این باره را تکذیب نکرد که این دیدارها با میانجیگری یک سازمان غیردولتی نروژی، نزدیک به وزارت امور خارجه این کشور به نام (نورِف (NOREF صورت گرفته است.
برخی منابع نزدیک به احزاب کرد به دویچه‌وله فارسی گفتند که دست کم در یک دیدار با نمایندگانی عالی‌رتبه از وزارت امور خارجه و دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دبیران کل این احزاب حضور داشته‌اند.
با این حال، ایلخانی‌زداه در پاسخ به این پرسش که این ملاقات‌ها در چه سطحی صورت گرفته، تنها گفته است: از طرف جمهوری اسلامی نمایندگانی در سطح بالا و از طرف احزاب کرد هم نمایندگانی در سطح رهبری در این دیدارها شرکت کرده‌اند.
مقامات جمهوری اسلامی اما تا کنون در باره این دیدارها هیچ اظهار نظری نکرده‌اند.
به گفته منابع نزدیک به احزاب کرد، مرکز همکاری احزاب کردستان ایران احتمالا در روزهای آینده بیانیه‌ای در همین زمینه منتشر خواهد کرد.
ایلخانی‌زاده همچنین اعلام کرده: در طول یک سال و یک سال نیم گذشته از طرف شخصیت‌ها و نهادهای بین‌المللی تماس‌هایی با ما گرفته شد. آنها می‌خواهند که راه حل آشتی برای جنبش کردستان پیدا بشود. ما پاسخ مثبت دادیم و اعلام کردیم که حاضر به مذاکره هستیم و بالاخره این تماس‌ها برقرار شد.

دکمه بازگشت به بالا