تازه‌های سیاسی

قطعنامه کنفرانس بین‌الافغانی؛ طرف‌های درگیر زبان تهدید و انتقام‌جویی را کنار بگذارند

گروه طالبان و چهره‌های سیاسی و اجتماعی افغانستان که در نشستی تحت عنوان (کنفرانس بین‌الافغانی صلح) برای گفت‌وگو درباره صلح افغانستان شرکت کرده بودند، در قطعنامه پایانی خود به این توافق رسیدند که طرف‌های درگیر جنگ به جای به کارگیری ادبیات تهدید، انتقام‌جویی و جنگ‌طلبانه در بیانات رسمی خویش، از زبان ملایم استفاده کنند.
سومین دور از مذاکرات بین‌الافغانی در روزهای ۱۶ و ۱۷ تیرماه در شهر دوحه قطر برگزار شد و بامداد روز سه‌شنبه ۱۸ تیر، شرکت‌کنندگان قطعنامه خود را منتشر کردند.
در بخشی از این قطعنامه آمده است که مردم افغانستان قربانیان اصلی جنگ هستند. شرکت‌کنندگان در این کنفرانس برای فراهم کردن زمینه‌ای مساعد جهت مذاکرات موثر بین‌الافغانی برای تامین صلح ضروری می‌دانند که از گفتگوهای جاری میان آمریکا و طالبان در قطر حمایت شود.
شرکت‌کنندگان گفته‌اند که دستیبابی به صلح با توجه به نکاتی که شامل تحقق صلح پایدار، سراسری و با عزت شود، در مذاکرات فراگیر افغانی ممکن و میسر است.
در بخش دیگری از این قطعنامه بر حاکمیت نظام اسلامی، تامین عدالت اجتماعی و سیاسی، تامین حقوق اساسی شهروندی، وحدت ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی تاکیده شده است.
همچنین این قطعنامه بر تامین حقوق زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تعلیمی و فرهنگی در چارچوب ارزش‌های اسلامی و تامین حقوق اقلیت‌های مذهبی تاکید شده است.
گفتنی است، این سومین نشست بین‌الافغانی با شرکت چهره‌های سیاسی و اجتماعی افغانستان و گروه طالبان بوده است.
در نشست قبلی ٢٤ نفر از چهره‌های سیاسی افغانستان با هیأت ١٢ نفری طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر، دیدار کردند.

دکمه بازگشت به بالا