ایران

محمد خاتمی: ممکن است براندازها موفق بشوند

محمد خاتمی، رئيس‌جمهوری اسبق ایران، می‌گوید: هرچه مردم از «اصلاحات مایوس شوند» به قوت گرفتن «ذهنیت براندازی» کمک می‌شود و تاکید کرده که ممکن است براندازها بتوانند موفق شوند.
به گزارش وب‌سایت آقای خاتمی، این چهره ارشد اصلاح‌طلبان، روز شنبه ۱۵ تیرماه در دیدار با اعضای «جامعه مهندسان»، خواستار تلاش برای تدوین استراتژی اصلاح‌طلبان شده و گفته است، هر چه مردم بیشتر «جذب انتخابات» شوند، گروه‌های برانداز بی‌اثرتر می‌شوند».
آقای خاتمی اسفند پارسال نیز در دیدار با اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، نسبت به عدم تحقق اصلاحات در جمهوری اسلامی هشدار داد و گفت که دیگر دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات آینده سخت است.
این سیاست‌مدار اصلاح طلب شرط شرکت کردن مردم در انتخابات را رخ دادن تحولی در طول یک‌سال مانده به انتخابات مجلس دانسته بود. مشخص نیست که تحول مدنظر رئيس‌جمهور اسبق ایران رخ داده یا نه ولی مواضع تازه او نشان‌دهنده میل او به تشویق مشارکت مردم در انتخابات است.
پس از وقوع اعتراض‌های گسترده دی‌ماه ۱۳۹۶ در ایران که در بیش از ۸۰ شهر رخ داد، بحث‌های گسترده سیاسی درباره جناح‌بندی سیاست داخلی ایران و همچنین شرکت در انتخابات مطرح شده است.
سر داده شدن شعارهایی چون «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» در جریان اعتراض‌ها که نوعی همسان‌ بودن ماهیت دو جریان سیاسی مطرح در ایران را برجسته می‌کرد، با واکنش‌های زیادی به ویژه از سوی اصلاح‌طلبان مواجه شد.
چهره‌های اصلاح‌طلب پایگاه اجتماعی چنین شعارهایی را قابل توجه نمی‌دانستند ولی در عین حال به طور دائم درباره پیامدهای فراگیرتر شدن چنین ادبیاتی هشدار می‌دادند.
در همین راستا، در طول دو سال گذشته، برخی چهره‌های اصلاح‌طلب با تکرار شعار «لزوم وحدت ملی» و همچنین با هشدار درباره احتمال وقوع جنگ، تلاش‌هایی برای نزدیکی سیاسی به گروه‌های اصولگرا شروع کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا